CHATEAU LOUČEŇ – CONCOURS D’ELEGANCE 2017

CHATEAU LOUČEŇ – CONCOURS D’ELEGANCE 2017

Výstava automobilů ze Škoda Auto Muzea, v popředí unikátní aerodynamický sedan Škoda typu 935 (prototyp 1935, vznikly dva kusy), za ním Rapid (rovněž 1935)

Čtvrtý ročník Soutěže elegance na zámku v Loučeni nabídl opravdové skvosty světové úrovně, ale také námět k zamyšlení, zda mezi ně patří i podivné repliky...

Mezi naše nejvýznamnější veteránské akce se před pěti lety zařadila Soutěž elegance na zámku v Loučeni, jež se soustředí na to nejlepší z tradic československých meziválečných podniků Concours d´Elegance. A to nikoli počtem vystavovaných vozidel, ale především jejich kvalitou, přičemž výběr prochází náročným sítem. Soutěž vznikla zásluhou JUDr. Bohuslava Kleina, známého sběratele historických vozidel, a Roberta Pergla z vedení společnosti Scuderia Praha, jediného autorizovaného prodejce a servisu vozů Ferrari a Maserati v České republice...

Letošní ročník byl už čtvrtý, protože od třetího si jeho autoři dali roční pauzu, aby zajistili kvalitnější účast. Zámecký park v promyšleně rozvržené expozici tentokrát zaplnilo téměř sedmdesát historických vozů, které se ucházely o některou z hlavních cen. Zámecká slavnost se nesla v duchu výročí, z nichž nejdůležitější je 70 let od vzniku prvního automobilu Ferrari. První Ferrari 125 S vyjel do sezony 1947 a tím začala neobyčejná historie nejslavnější automobilové značky poválečného období. Enzo Ferrari se po roce 1944 zcela osamostatnil, skončila smlouva s Alfou Romeo a mohl začít stavět vozy nesoucí jeho jméno. První v roce 1940 totiž ještě vznikl jako Auto Avio Costruzioni 815, protože Enzo nesměl čtyři roky po odchodu z Alfy Romeo užívat vlastní jméno, neboť je poskytl závodnímu oddělení Alfy Romeo, známému coby Scuderia Ferrari. Tato podmínka však padla, a tak když v létě 1945 zahájil konstruktér Gioacchino Colombo vývoj nového dvanáctiválce, bylo už jasné, že automobily ponesou značku Ferrari. Na Loučeni 70. výročí Ferrari oslavila kolekce vystavených automobilů od šedesátých do devadesátých let, ale i vybrané nové typy, z nichž největší pozornost budil Ferrari La Ferrari, dovezený českým majitelem na nedělní finále.

Tradičně se Loučeně zúčastňuje naše největší značka Škoda, která obsadila centrální pozice před vstupem do zámku s trojicí automobilů Škoda z továrního muzea, z nichž dva patří k absolutním unikátům. Po zakončené celkové renovaci se představila aerodynamická studie Škoda 935, původně uvedená na Pražském autosalonu 1935, k vidění byl i osmiválcový Superb. Připomínku 110 let od založení české značky Praga tvořilo několik automobilů, zvláště od známého sběratele Emila Příhody, tvůrce Muzea Praga, ale i jiných majitelů.

Oldřich Uhlík byl karosář s mimořádným citem pro tvary, proporce a charakter automobilů, zdůrazňují pořadatelé soutěže, a proto tradičně předávají Cenu veřejnosti - Uhlíkovu trofej za nejhezčí vystavený vůz podle názoru hlasujících návštěvníků. Letos ji však kontroverzně získala replika Bugatti 57 Atlantic ze Slovenska, postavená pro účely filmování na podvozku Jaguaru ze šedesátých let. Z českých značek zaujaly samozřejmě rovněž vozy Tatra, jejichž kopřivnický výrobce letos slaví 120 let od výroby prvního automobilu NW Präsident (1897). Byly mezi nimi jak klasická Tatra 17 ročníku 1927 s páteřovým rámem, tak známý Tatraplan (Tatra 600) se vzduchem chlazeným dvoulitrovým boxerem ve splývající zádi. Československou konstrukční školu představovaly také dva vzácné vozy Walter, čtyřválec P IV (9/36 HP) Stanislava Kargera (1927) a šestiválec 6B Petra Volfa (1930). Z bohatých sbírek muzea Veteran Arena Olomouc se objevily nejen české vozy Jawa 700, Praga Golden, Z5 Express (Zetka) a prostějovský Wikov (typy 7/28 a 40), ale také italské Ansaldo 4H z roku 1927. Proč zdůrazňujeme právě tento automobil zaniklé turínské značky? Byl totiž vzorem pro prostějovskou firmu Wichterle & Kovářík před vstupem do výroby automobilů Wikov.

Kromě zmíněných značek si návštěvníci letos prohlédli také vozy Maserati, Lamborghini, Bugatti, Horch, Mercedes-Benz, BMW, Hispano-Suiza, Rolls-Royce, Bentley, Jaguar, MG, Austin-Healey, Alfa Romeo, Fiat, Peugeot, Alpine Renault, Buick, Cadillac, Pontiac, Packard a Auburn.

TOM HYAN a HELENA HYANOVÁ, Loučeň (CZ)

Foto Tom Hyan a Helena Hyanová


Fotogalerie k článku

LOUCEN Concours 2017
Nejnovější články

TH AUTO číslo 4 právě vyšlo!

Čtvrté číslo devátého ročníkuTH Auto 2024právě vyšlo! Zavedli jsme vydávání internetového... čti více

TH AUTO číslo 3 právě vyšlo!

Třetí číslo devátého ročníku TH Auto 2024 právě vyšlo! Zavedli jsme vydávání internetového... čti více

TH AUTO číslo 2 právě vyšlo!

Druhé číslo devátého ročníku TH Auto 2024 právě vyšlo! Zavedli jsme vydávání internetového... čti více