FONDATION BERLIET - návštěva v Le Montellieru u Lyonu

FONDATION BERLIET - návštěva v Le Montellieru u Lyonu

Berliet T100 (1957), největší nákladní vůz světa

Zaniklá značka Berliet patřila nejlepším francouzským nákladním automobilům, ale i vozům osobním a autobusům...

Ke značce Berliet mám zvláště vřelý vztah. Jako žáci základní školy jsme si v šedesátých letech psali do zahraničí o prospekty automobilů, Britové odpovídali tak z devadesáti procent, a to do jedenácti dnů, ale od Francouze jste se odpovědi dočkali jen zřídka. O to větší překvapení přinesl jeden říjnový den dávného roku 1964, kdy poštovní doručovatel pan Vicek uložil tlustou bílou obálku s nápisem Automobiles M. Berliet Vénissieux (Rhone) pod naši rohožku přede dveřmi, neboť se mu nevešla do schránky. Mojí mamince pak říkal, to je neuvěřitelné, kam všude si ty děti napíšou...

Obálka byla naplněna prospekty, firemními časopisy i novinami, fotografiemi a dalšími dokumenty. Většinu z nich mám dodnes, stejně jako od jiných firem, které tehdy odpověděly, a využívám tento archiv pro články Z historie v časopise Automobil revue. Dodnes mě mrzí, že jiné firmy neodpověděly, protože většinou už neexistují, a jejich dokumenty v mém archivu chybí. Po letech jsem však zásluhou společnosti Renault Trucks navštívil depozitář, v němž se historická vozidla Berliet ukrývají. Ale nepředbíhejme...

Uběhla mnoho let, značka Berliet se přeměnila na Renault Trucks, ale od roku 1982 působí v Lyonu výjimečná nadace Fondation de l´Automobile Marius Berliet, založená dědici Maria Berlieta a tehdejší společností Renault Véhicules Industriels (nyní Renault Trucks), která v sedmdesátých letech automobilku Berliet převzala. Smyslem činnosti je záchrana bohaté francouzské historie užitkových automobilů a autobusů, s přihlédnutím k produkci v regionu Rhone-Alpes a okolí Lyonu, kde působilo přes 200 různých značek! Nadace shromáždila a renovovala dvě stovky historických vozidel od Berlietovy voituretty No.1 až po největší nákladní automobil světa Berliet T100. Součástí sbírky je také stovka různých motorů. Kolekce není běžně přístupná, ale brány depozitářů v Le Montellieru, nedaleko Lyonu u silnice D4, se otevírají každý rok členům Association des Amis de la Fondation de l´Automobile M. Berliet a pozvaným hostům. Kromě toho renovovaná vozidla vyjíždějí pravidelně na nejrůznější akce a zúčastňují se výstav. Návštěvy se konají i při jiných významných příležitostech, k nimž patřilo na jaře 2006 představení nové modelové řady Renault Trucks, a tehdy jsem poprvé depozitář uviděl.

Marius Berliet vyrobil svůj první motor už v roce 1894 (byl to ležatý jednoválec 600 cm3 s vrtáním válce 80 mm a zdvihem pístu 120 mm), který o rok později zabudoval do první voituretty, ale v roce 1907 už měl řadový šestiválec, a když prodal licenci americké lokomotivce ALCO, získal nejen značné prostředky na stavbu nové továrny, ale uplatnil také stylizované logo lokomotivy pro označení svých výrobků. V roce 1906 vyjel první nákladní automobil Berliet, dvaapůltuna se čtyřválcovým motorem a pohonem zadních kol řetězy. I když osobní vozy Berliet vznikaly až do vypuknutí II. světové války, stal se Berliet specialistou na užitkové a autobusy, z nichž mnohé vzbudily velkou pozornost, jako např. největší nákladní automobil světa T100 6x6 pro provoz na Sahaře (1957) a supermoderní Stradair se vzduchovým pérováním (1965). Berliet postupně převzal další značky Laffly (1952, založeno 1859) a Rochet-Schneider (1959, založeno 1894), než byl sám spojen s Citroënem (1967) a pak pohlcen Renaultem (1975), aby fúzí s Renault-Saviem vytvořil společnost Renault Véhicules Industriels (1978), později přejmenovanou na Renault Trucks. Ta nyní využívá původní továrny Berliet v okolí Lyonu. Vznětové motory Berliet se uplatnily také v jiných aplikacích, k nimž patří železniční vozidla, stavební stroje, plavidla, čerpadla, generátory a další. Se svým dlouholetým francouzským kamarádem Jean-Jacquesem Thenetem, majitelem mj. Tatry 603 a Trabantu 601 Combi, jsme navštívili Villu Berliet nedlouho po otevření československých hranic, a Monique Chapelle, dobrá duše nadace, nás vybavila materiály, z nichž vznikly mnohé články pro časopis Automobil...

Nenápadné, nicméně velké haly na okraji obce Le Montellier ukrývají skutečné poklady. Po vstupu malými dveřmi zůstanete stát v němém úžasu nad množstvím pestrobarevných nákladních automobilů a autobusů nejrůznějších epoch, většinou už renovovaných, samozřejmě s převahou značky Berliet. Ke kuriozitám patří menší hala, věnovaná zakladateli značky, vyplněná nejstaršími vozidly, od první jednoválcové voituretty až po mohutný šestiválec ALCO Berliet, který se po renovaci představil Evropanům na výstavě Rétromobile 2005 v Paříži. Sousedící, jen o málo větší sekce, patří motorům od parního dvouválce Serpollet až po vícepalivový Poyaud V8 Super-Turbo o výkonu 1100 kW (1500 k) pro francouzské tanky Leclerc! Hlavní haly jsou pak doslova přeplněny užitkovými vozy různých francouzských značek, mezi nimiž vedle Berlieta a Renaultu nechybějí Citroën, Peugeot, SAVIEM, Latil, Laffly, UNIC, Bernard, De Dion-Bouton, Panhard, Willéme, SOMUA, Delahaye, Cottin-Desgouttes, Purrey atd.

Villa Berliet na avenue Esquirol v Lyonu, kde je sídlo nadace, navíc ukrývá obrovský archiv, z něhož jsme jako pozornost české výpravě dostali kopii zprávy z bulletinu Renault Inter ze 29. listopadu 1967 o uzavření licenční smlouvy Renault-Saviem s Automobilovými závody Letňany (AZV) za spolupráce PZO Motokov a Polytechna. Byla základem produkce vozů Renault-Saviem Super Goélette a Super Galion od roku 1968 v Letňanech; zpráva hovoří o zavedení značky Praga-Saviem, ale nakonec příď vozů zdobil znak Avia a štítek Licence Saviem (typová označení A15 a A30), neboť název československého podniku se změnil z AZV na Avia národní podnik (od 1. ledna 1968). Na licenci tenkrát padlo čtyřicet milionů nových franků (asi osm milionů USD), protiúčtem jsme však dodávali obráběcí stroje a díly pro francouzské nákladní automobily. Avia se tehdy rozhodovala mezi vozy Renault-Saviem, Hanomag-Henschel (Daimler-Benz) a britskými Fordy. Tehdy ovšem nikdo netušil, že výroba na základě licence Renault-Saviem přežije až do třetího tisíciletí.

Na našich snímcích je pouze část z množství exponátů; při naší návštěvě uskutečněné zásluhou dovozce Renault Trucks ČR jsme jich zhlédli ještě mnohem víc...

TOM HYAN, Le Montellier (F)

 


Fotogalerie k článku

2010 FONDATION BERLIET
Nejnovější články

TH AUTO číslo 3 právě vyšlo!

Třetí číslo devátého ročníku TH Auto 2024 právě vyšlo! Zavedli jsme vydávání internetového... čti více

TH AUTO číslo 2 právě vyšlo!

Druhé číslo devátého ročníku TH Auto 2024 právě vyšlo! Zavedli jsme vydávání internetového... čti více

TH AUTO číslo 1 právě vyšlo!

První číslo devátého ročníku TH Auto 2024právě vyšlo! Zavedli jsme vydávání internetového... čti více