FORMULE 1 a další závodníci (3)

FORMULE 1 a další závodníci (3)

Graham Hill, mistr světa formule 1 na Lotusu (1968) a BRM (1962)

Věřím, že tyto obrázky a další fotografie s autogramy slavných závodníků udělají radost všem příznivcům klasického motorsportu a hlavně formule 1, právě tak, jako dělají radost mně už od té dávné doby, kdy jsem je obdržel tehdy ještě fungující listovní poštou. Byla jiná doba a lidé mezi sebou vcelku komunikovali, ani největší hvězdy motorsportu neměly problém připojit pár milých slov! Přinášíme tedy dalších osmadvacet snímků legendárních závodníků ze světa formule 1, sportovních prototypů, ale také 500 mil Indianapolis...

Chris Amon byl mojí oblíbenou hvězdou, loni zesnulý novozélandský závodník vyhrál 24 h Le Mans 1966 na Fordu GT40 Mk.II a následně 24 h Daytony 1967 na Ferrari 330 P4, když se na tři roky stal továrním jezdcem Ferrari ve formuli 1. V roce 1968 patřil k absolutně nejrychlejším, ale nikdy závod MS F1 nevyhrál, vždy zasáhla nějaká porucha stroje, ale i tak obsadil celkově čtvrté místo. Jackie Stewart ho spolu s Jimem Clarkem považoval za vůbec nejlepšího pilota F1. Ostatně Amon dva závody F1 vyhrál, ale ty se nezapočítávaly do šampionátu! Říkalo se o něm, že je smolař, ale on toto označení odmítal. Naopak, tvrdil, že je šťastný! Začínal jako vůbec nejmladší jezdec F1, vše přežil, vrátil se domů na novozélandskou farmu, s věrnou chotí měli tři děti...

Graham Hill byl dvakrát mistrem světa formule 1 s vozy Lotus (1968) a BRM (1962), vítězem 500 mil Indianapolis 1966 při svém debutu (na snímku, Lola-Ford) a vítězem 24 h Le Mans 1972 (Matra-Simca V12). Nyní se zdá, že jediným mužem, který může teoreticky tuto Triple Crown zopakovat, je Fernando Alonso, který 500 mil Indianapolis 2017 okusil a je také mistrem světa formule 1.

Pedro Rodriguez byl neobyčejně úspěšným jezdcem se sportovními prototypy, vyhrál 24 h Le Mans 1968 na Fordu GT40, ale s Porsche 917 se mu to už nepodařilo. Mexičan nakonec zahynul na závodní trati stejně jako jeho mladší bratr Ricardo (v červenci 1971 a listopadu 1962). Starší z Rodriguezů vyhrál dvě Grand Prix F1, 1967 v Jižní Africe na Cooper-Maserati V12 a 1971 v Belgii na BRM V12 po neobyčejně vyrovnaném souboji s Chrisem Amonem. Pedrova autogramu s osobním věnováním si nesmírně vážím!

Legendou je rovněž Richard Attwood, vítěz 24 h Le Mans 1970 (viz snímek s autogramem a osobním věnováním), který neopustil závodní okruhy dodnes a loni jel v britském šampionátu historických vozů na Porsche 928! Britský závodník se narodil 4. dubna 1940 a často ho potkávám ještě nyní na 24 h Le Mans, či na Ženevském autosalonu! Ve formuli 1 bodoval čtyřikrát, mimo jiné na Lotusu 49 druhým (1968) a čtvrtým místem (1969) v prestižní Velké ceně Monaka! U nás startoval v závodech historických vozů F1 na BRM!

Desiré Wilsonová jako jediná žena vyhrála závod F1 (byť mimo MS), Carlos Reutemann měl úžasný debut v domácí Velké ceně Argentiny (pole position 1972 na Brabhamu), vyhrál 12 Grand Prix a později kandidoval na argentinského prezidenta, Clay Regazzoni se ani po těžkém zranění a ochrnutí nohou nevzdal, mj. jel pak Paříž-Dakar s československou Tatrou 815, Rikky von Opel využil bohatství získané prodejem automobilky Opel koncernu General Motors k iniciování stavby Ensignu F1, a konečně Nino Vaccarella, profesor lycea z Palerma, vládl slavné Targa Florio, vyhrál 24 h Le Mans 1964 a také okusil formuli 1 s vozy De Tomaso, Porsche, Lotus a Ferrari. Loni se zúčastnil oslavy výročí sicilského závodu. Tolik stručné info alespoň k některým z představených závodníků.

TOM HYAN

Foto archiv Tomáše Hyana


Fotogalerie k článku

F1 a další závodníci (3)
Nejnovější články

TH AUTO číslo 3 právě vyšlo!

Třetí číslo devátého ročníku TH Auto 2024 právě vyšlo! Zavedli jsme vydávání internetového... čti více

TH AUTO číslo 2 právě vyšlo!

Druhé číslo devátého ročníku TH Auto 2024 právě vyšlo! Zavedli jsme vydávání internetového... čti více

TH AUTO číslo 1 právě vyšlo!

První číslo devátého ročníku TH Auto 2024právě vyšlo! Zavedli jsme vydávání internetového... čti více