FORMULE 1 – Vettel a Red Bull mistry!

FORMULE 1 – Vettel a Red Bull mistry!

Sebastian Vettel (Red Bull RB6), mistr světa formule 1 2010

Neuvěřitelné se stalo skutkem. Tvůrce energetických nápojů vyhrál před renomovanými značkami Ferrari a McLaren!

 I tak lze hodnotit vývoj mistrovství světa F1 po šedesáti letech! Pokud by musel výrobce limonády vyvíjet vlastní pohonné jednotky, tak by samozřejmě nikdy nevyhrál. Dekadentní světovou módou je však šetřit, a proto formule 1 pozbyla statutu někdejší výkladní skříně automobilové konstrukce. Už pět let se používají stejné pohonné jednotky, mimo jiné okleštěné pravidlem maxima osmi válců a úhlu rozevření jejich řad na devadesát stupňů! Rovněž konstrukce monopostů je prakticky shodná, větší technické inovace jsou jednoduše zakázány, takže i drobné aerodynamické změny (difuzory a jiné prvky) budí vlnu polemiky a protestů. A systém rekuperace kinetické energie, symbol alespoň nějakého technického pokroku? Tiše z vozů formule 1 zmizel...

O tom, že celosvětový prodej lektvaru z thajských kořenů nese větší zisky než produkce automobilů, svědčí příklad rakouského selfmademana Dietera Mateschitze. Procestoval celý svět jako obchodník s kosmetikou a zubní pastou (pracoval pro jednu z filiálek Procter and Gamble), v Thajsku narazil na koncentrovaný sirup Krating Daeng (přeložil to jako Red Bull) a ten se stal základem energetického nápoje, který uvedl v roce 1987 na rakouský trh. Red Bull byl hned populární v klubech se zákazem konzumace alkoholických nápojů a z diskoték se pak rychle rozšířil mezi sportovce a řidiče. Potěšitelné je, že Mateschitz neváhal investovat a stal se mecenášem adrenalinových sportů. První byl závod na horských kolech v solném dole, ale v roce 2000 už vlastnil šedesátiprocentní podíl na týmu formule 1 Red Bull Sauber Petronas a pod vedením ex-pilota formule 1 a vítěze 24 h Le Mans Dr. Helmuta Marka zahájil výchovu nových závodníků v juniorce Red Bullu, která záhy vstoupila do formule 3000. Geniální nápad, levná výroba a vysoké zisky společnosti Red Bull GmbH z rakouského Fuschl am See nakonec dovolily koupit formuli 1 od Forda (Stewart/Jaguar). Tým po turbulentním vývoji nese od roku 2005 jméno Red Bull Racing...

Začátky nebyly snadné, první Red Bull RB1 vycházel z posledního Jaguaru F1, s motorem Ford-Cosworth TJ (V10) na konkurenci nestačil a také David Coulthard už byl za zenitem výkonnosti. Cílevědomý Mateschitz však pro RB2 sehnal motory Ferrari; pro RB3 v následující sezoně 2007 definitivně přešel na Renaulty RS27, ale to už měl vynikajícího konstruktéra Adriana Neweye od McLarenu a jako druhého jezdce Marka Webbera. Ovšem také sezona 2008 (RB4) nepřinesla očekávané výsledky (sedmý v Poháru konstruktérů), a proto se Newey v její druhé polovině zaměřil na vývoj nového RB5. Využil všech svých zkušeností od McLarenu a Williamsu, počátkem roku 2009 po změně předpisů byl jako všichni ostatní zaskočen drtivým nástupem monopostů Brawn (převzatá konstrukce, když Honda odstoupila z formule 1), ale ve druhé polovině sezony už byl Red Bull RB5 nejlepší. Nový jezdec Sebastian Vettel vyjel první vítězství za deště v Číně a přidal tři další v Silverstone, japonské Suzuce a Abu Dhabi. Pro Vettela z toho bylo druhé místo mezi jezdci (za Jensonem Buttonem na Brawnu); Mark Webber byl čtvrtý (první na Hockenheimu a v Sao Paulu) a spolu dobyli druhé místo v Poháru konstruktérů.

Do sezony 2010 nastupoval Red Bull Racing jako jeden z favoritů, i když mladičký Vettel zůstával ve stínu veterána Webbera a zasloužil se o několik opravdu dramatických momentů. Jeho kolize s týmovým kolegou Markem Webberem, když suverénně vládli závodu v Turecku, potěšila konkurenci, sám se tak vyřadil, ale Webber se štěstím dojel třetí. Něco podobného zopakoval v Belgii, kde vyřadil Buttona, když z boku narazil do jeho McLarenu. Týmový kolega Webber se také postaral o vzrušení. Po jezdecké chybě najel do Kovalainenova Lotusu ve Valencii, udělal přemet a zničil vůz. Chyboval také v Koreji, kde nejen rozbil svůj Red Bull, ale vyrazil z trati i Rosbergův Mercedes. Jinak bylo zřejmé, že vozy Red Bull RB6 jsou suverénně nejrychlejší. Nezřídka vládly kvalifikaci, Vettel se však ještě učil starty, často pole position ve vítězství neproměnil. Většinu sezony vedl Mark Webber, kterého v závěrečném finiši na čele šamionátu vystřídal Fernando Alonso (Ferrari F10). Zatímco Webber vyhrál ve Španělsku, Monaku, Británii a Maďarsku, Vettelovi patřily závody v Malajsii, Valencii (Velká cena Evropy), Japonsku a Brazílii. Španěl Alonso zvítězil při debutu na Ferrari v Bahrajnu, pak měl dlouhý půst, než přidal zlaté věnce z Hockenheimu, Monzy, Singapuru a první Velké ceny Koreje. Před finále v Abu Dhabi měl největší teoretickou šanci Fernando Alonso, navíc Red Bull odmítl jakoukoli týmovou strategii a Dr. Marko nepokrytě favorizoval Vettela, přestože Webber měl více bodů a držel se na druhé pozici za Alonsem. Třiadvacetiletý Němec ovšem nikomu nic nedaroval a tentokrát měl opravdu štěstí. Z pole position šel do vedení Velké ceny Abu Dhabi 2010, a když Alonso pro nezdařenou týmovou režii ztratil čas v depu, měl vyhráno. Při Vettelově vítězství stačilo Alonsovi dojet na čtvrtém místě, aby měl titul v kapse, neboť Webber situaci nezvládl a dojel osmý. Jenže to se nepodařilo, Alonso byl až sedmý, když ho polovinu závodu brzdil Rus Vitalij Petrov (Renault). Ještě před ním dojeli také Robert Kubica (Renault) a Nico Rosberg (Mercedes). Taktiku týmů narušila nehoda Schumachera (Mercedes) a Liuzziho (Force India) v prvním kole, která s výjezdem safety caru negativně ovlivnila zastávky v boxech a tím i postup dvou zbývajících favoritů. Sebastian Vettel si však titul nejmladšího mistra světa bezesporu zaslouží, navdory mnoha chybám byl nejrychlejší. Fernando Alonso sice dělal nejméně chyb, ale to o jeho týmu říci nelze. Zbývající Grand Prix patřily McLarenu (Button vyhrál v Austrálii a Číně; Hamilton v Turecku, Kanadě a Belgii), čímž dobyl druhé místo v Poháru konstruktérů za Red Bull Racing, ale před Ferrari.

 

TOM HYAN

Foto autor


Fotogalerie k článku

FORMULE 1 – Vettel a Red Bull mistry!
Nejnovější články

TH AUTO číslo 3 právě vyšlo!

Třetí číslo devátého ročníku TH Auto 2024 právě vyšlo! Zavedli jsme vydávání internetového... čti více

TH AUTO číslo 2 právě vyšlo!

Druhé číslo devátého ročníku TH Auto 2024 právě vyšlo! Zavedli jsme vydávání internetového... čti více

TH AUTO číslo 1 právě vyšlo!

První číslo devátého ročníku TH Auto 2024právě vyšlo! Zavedli jsme vydávání internetového... čti více