GOODWOOD FESTIVAL OF SPEED 2013

GOODWOOD FESTIVAL OF SPEED 2013

Trojnásobný mistr světa Nelson Piquet se do Goodwoodu vrátil po deseti letech

V Goodwoodu slavili dvacáté jubileum, Festival rychlosti se jezdí už od roku 1993. Naše účast měla jen patnácté výročí, jezdíme tam od roku 1998...

Kdysi skromná akce se změnila na velkolepou motoristickou slavnost, jejíž součástí jsou setkání nejlepších současných i dřívějších závodníků, ukázkové i měřené jízdy do vrchu (trať 1,8 km), soutěž elegance, prodej všeho, co souvisí (nejen) s motorismem, skutečný autosalon s předváděcími jízdami pro návštěvníky, aukce nejvzácnějších automobilů, letecký den a dokonce aerosalon, rychlostní zkouška rallye v lese, jízdy v terénu a mnoho, mnoho dalšího. Festival of Speed se v Goodwoodu jezdí od roku 1993, takže letos oficiálně oslavil dvacáté výročí...

„Nemohl jsem uvěřit vlastním očím, když jsem se podíval z okna," říká Lord March, který poprvé otevřel rodinné sídlo nedaleko jihoanglického Chichesteru veřejnosti v neděli 20. června 1993: „Očekávali jsme dva až tři tisíce lidí, ale bylo jich pětadvacet až třicet tisíc, nevíme to přesně, došly nám totiž lístky, takže většina přišla bez vstupenky..." Tehdy to byla jednodenní akce a počet zúčastněných byl nižší než nyní na jarní tiskové prezentaci, pořádané dva až tři měsíce před Festivalem. Už tehdy nechyběly velké osobnosti; Ron Dennis (šéf McLarenu) a Ken Tyrrell (šéf Tyrrellu, pro něhož jezdil Jackie Stewart), seděli při nedělním večírku na schodech v družné konverzaci, talíře s jídlem na kolenou. Ron Dennis si osobně na goodwoodském panství vyzkoušel oranžový McLaren M14 Cosworth DFV, s nímž v sezoně 1970 startoval ve Velkých cenách novozélandský mistr světa Denny Hulme.

První ročník vzbudil takovou pozornost, že se Lord March rozhodl pokračovat. Do Goodwoodu jsme přijeli poprvé před 15 lety, a už v ročníku 1998 byla účast téměř na dnešní úrovni, s výjimkou současných týmů F1. Od té doby jsme vynechali jen třikrát, a to proto, že jsme byli na Le Mans Classic nebo ve Watkins Glen ve stejném termínu! Festival rychlosti v Goodwoodu totiž nemá obdoby, nedokážete sice obsáhnout vše na jednom ročníku, musíte si vybírat, ale i tak vidíte jinde nevídané. Jen ta účast současných jezdců F1 možná trochu omezila charakter akce, když slavných veteránů ubývá a týmy F1 potřebují mraky lidí, aby uvedly jediný monopost do chodu (a to musí být staršího typu, aby nešlo o nedovolené testování).

V letošním ročníku Festivalu byl proslulý Porsche 911 (901) nejoslavovanějším typem, patřila mu tradiční skulptura Gerryho Judaha na trávníku před Goodwood House; ale důvodů k oslavám bylo mnohem více. Připomeňme 50 let McLarenu, kdy se představily různé monoposty F1 (byl vystaven i M9A s pohonem všech kol z Donnington Collection), vozy kanadsko-amerického seriálu (od M1A Oldsmobile po úspěšný typ M8D, který kraloval CanAm, ale za jehož volantem zahynul Bruce McLaren na okruhu v Goodwoodu v červnu 1970) a silniční typy od legendy F1 GTR (včetně vítěze 24 h Le Mans 1995) až po dnešní supercar McLaren P1. Nick Heidfeld se vrátil za volant Häkkinenova monopostu MP4/13 Mercedes V10, s nímž v roce 1999 zajel rekordní čas 41,6 sekundy v Goodwoodu (průměrná rychlost 161,519 km/h). Od těch dob ovšem z bezpečnostních důvodů moderní monoposty F1 startují jen v neměřených předváděcích jízdách...

Nadšení vzbudil návrat Nelsona Piqueta do Goodwoodu, který po třiceti letech od zisku titulu mistra světa F1 s přeplňovaným čtyřválcem BMW 1,5 litru opět usedl za volant vítězného monopostu Brabham BT52 BMW Turbo, vzorně renovovaného v dílnách BMW Mobile Tradition za účasti původních tvůrců Gordona Murraye (podvozek) a Paula Roscheho (motor). Ve stejné skupině startoval mladý Alex Brundle na Benettonu B192 Ford, s nímž jezdili v sezoně 1992 jeho otec Martin a Michael Schumacher. Tradičně nechyběl René Arnoux na Renaultu RS01, prvním voze F1 s přeplňováním turbodmychadlem z roku 1977, za volantem se s ním střídal Michel Leclére (sedm Velkých cen F1 na Tyrrellu 1975 a Wolf-Williamsu 1976), jenž loni překvapivě vystoupil z anonymity. Do McLarenu M23 usedl Sergio Pérez, dnešní jezdec F1 u McLarenu; nechyběli ani Jenson Button, Oliver Turvey, Chris Goodwin, Stoffel Vandoorne a Kevin Magnussen (syn Jana), kteří se střídali s různými typy McLaren. Z dnešních týmů účinkovali ještě Romain Grosjean (Renault R30 v barvách Lotusu), Charles Pic (Lotus T127 v barvách Caterhamu), Marc Gené (Ferrari F60), Lewis Hamilton a Nico Rosberg (Mercedes-AMG W02), Sébastien Buemi (Red Bull RB7) a Max Chilton (Marussia Cosworth); nejnovější F1 pro rok 2013 směly být vystaveny jen staticky (Williams FW35, Red Bull RB9, Marussia MR02, Lotus-Renault E21 a Caterham CT03). Vždy potěší účast Emersona Fittipaldiho, dvojnásobného mistra světa F1 a vítěze Indy 500, přijel s rodinou, vypůjčil si kombinézu a znovu se projel v Chapmanových Lotusech 49B a 72...

Zatímco většina účastníků startuje jen v exhibičních jízdách, zejména vozy F1, jiní propadají sportovnímu zápolení a vylepšují své časy v každé jízdě. Ti nejrychlejší se pak utkají v nedělním rozstřelu Timed Shootout, jehož vítěz se stává vítězem celého Festivalu rychlosti, a to přesto, dosáhne-li někdo v předcházejících rozjížďkách lepšího času (zavedeno 2011 pro větší atraktivitu, na podobném principu jako kvalifikace ve formuli 1). Dva týdny po vítězství Sébastiena Loeba na Pikes Peaku usedl do jeho speciálu Peugeot 208 T16 PP málo známý zkušební jezdec Grégory Guilvert (31) z francouzského Melunu, vítěz THP Peugeot Spider Cup 2009 a účastník FIA GT3, jenž zajížděl nejrychlejší časy a dosáhl 45,86 sekundy, tedy stejné hodnoty jako Nick Heidfeld s vozem Lola B12/60 Toyota týmu Rebellion (ze 24 h Le Mans). V nedělním rozstřelu však Guilvert podlehl jezdci závodů historických sportovních prototypů, když Justin Law si připsal páté goodwoodské vítězství na Jaguaru XJR 8/9 časem 45,95 sekundy.

TOM HYAN a HELENA HYANOVÁ, Goodwood (UK)

Foto Tom Hyan a Helena Hyanová

 


Fotogalerie k článku

GOODWOOD FESTIVAL OF SPEED 2013
Nejnovější články

TH AUTO číslo 3 právě vyšlo!

Třetí číslo devátého ročníku TH Auto 2024 právě vyšlo! Zavedli jsme vydávání internetového... čti více

TH AUTO číslo 2 právě vyšlo!

Druhé číslo devátého ročníku TH Auto 2024 právě vyšlo! Zavedli jsme vydávání internetového... čti více

TH AUTO číslo 1 právě vyšlo!

První číslo devátého ročníku TH Auto 2024právě vyšlo! Zavedli jsme vydávání internetového... čti více