GOODWOOD - vrchol sezony 2010

GOODWOOD - vrchol sezony 2010

Arturo Merzario vyzkoušel Alfettu, stroj prvních mistrů světa (1950 – 1951)

Jako obvykle byl vrcholem sezony 2010 Festival rychlosti v jihoanglickém Goodwoodu, prostě největší motoristický podnik na světě...

V roce 2010 se konal už osmnáctý ročník. Více než sto tisíc diváků během tří dnů se stalo pravidlem, letos přibyl ještě den čtvrtý. Když pořadatelé odvolali po dvou znovuzrozených ročnících Londýnský autosalon, uspořádal Earl of March na svém britském panství před Festivalem rychlosti ještě Moving Motor Show, kompaktní autosalon včetně testovacích jízd na Goodwoodském kopci! To bylo ve čtvrtek; následovaly tři dny dnes už klasického Festivalu s dostaveníčkem nejslavnějších závodníků minulosti i současnosti, s automobily i motocykly z let 1902 až 2010, leteckou show a dokonce aerosalonem! Jednou za rok se tak panství, jež vlastní Earl of March, otevírá veřejnosti...

První nápad pustit závodní stroje do blízkosti 150 let starého dostihového závodiště se zrodil krátce po druhé světové válce, kdy Duke of Richmond za spolupráce válečného letce a úspěšného závodníka Tommyho Wisdoma inicioval úpravu letiště, z něhož při Bitvě o Británii startovaly Hurricany, na závodní okruh. Od září 1948 se tam jezdily závody, ale v šedesátých letech přestala trať stačit a když při testování v červnu 1970 zahynul Bruce McLaren, brány okruhu se nadlouho zavřely. Po dvaadvaceti letech však přišel vévodův vnuk Earl of March and Kinkara s originální myšlenkou. Uspořádal Festival rychlosti v sousedství trati jako dostaveníčko příznivců rychlosti, a úspěch byl tak velký, že se tato slavnost od té doby pořádá každoročně, navíc lord March obnovil původní okruh v září 1998 dalším podnikem, známým jako Revival Meeting. Je to soubor několika závodů historických vozidel, kam však diváci tradičně chodí v dobovém oblečení padesátých až šedesátých let...

Popsat stovky závodních vozidel všech epoch, jednostopých, dvoustopých i třístopých, na tak malém prostoru opravdu nelze, stejně jako vyjmenovat všechny legendy závodních tratí včetně mistrů světa v nejrůznějších disciplínách. Seznam hostů se totiž čte jako encyklopedie Kdo je kdo v motoristickém sportu. Většina jezdců jede na trati Goodwood Hill jen demonstrační jízdu, část (většinou neprofesionálové) však bojuje o nejlepší čas dne, ale například nové vozy F1 z bezpečnostních důvodůl jezdí jen ukázkově (rekord 41,60 s drží Nick Heidfeld od roku 1999, pak se tým McLaren zavázal, že už nikdy nepojede naostro). Pozornost obecenstva byla soustředěna na hvězdy formule 1, především vedoucí jezdce šampionátu z týmů McLaren (Lewis Hamilton, Jenson Button) a Red Bull (Mark Webber). Kuriozitou zůstává, že vzhledem k nesmyslnému zákazu testování automobilů F1 během sezony musí být nejnovější monoposty vystaveny pouze staticky (letos to byl např. Lotus T127, loni Brawn BGP001).

Výjimku měl jen tým Franka Williamse, který představil letošní typ FW32 Cosworth, ovšem za volantem směl být jen zkušební jezdec Sam Bird. Konstruktér Adrian Newey dostal od Red Bullu loňský model RB5 jako dárek, a sám s ním jel demonstrační jízdu (Newey ostatně startoval také ve 24 h Le Mans a v Le Mans Classic s vozy Ferrari F430, resp. Ford GT40). Jarno Trulli a Heikki Kovalainen, duo Lotus Racing, osedlali slavné formule 1 z týmu Classic Team Lotus v barvách John Player Special (Jarno typ 79; Heikki typ 72, na němž se střídal s Emersonem Fittipaldim). Lorenzo Prandina svůj Ferrari 312B3S (přezdívaný Spazzaneve, tedy sněžný pluh podle tvaru předního křídla) půjčil Arturovi Merzariovi, bratři Mark a Paul Stewartové se střídali na tátově Tyrrellu 006 (Jackie Stewart proháněl Clarkův Lotus-Ford 38 z 500 mil Indianapolisu 1965, v němž se svezl i Lord March); Emanuele Pirro, pětinásobný vítěz 24 h Le Mans, jel na dalším Stewartově vítězném voze Matra MS80 (mistr světa 1969); Mark Webber vyzkoušel první Red Bull RB1; Bruno Senna prohnal McLaren MP4/8 svého strýce Ayrtona; na loňském Brawnu v nových barvách Mercedes-Benz se střídali Nico Rosberg a Nick Heidfeld (návrat na trať poprvé od rekordní jízdy 1999); Lewis Hamilton, Jenson Button a zkušební jezdec Chris Goodwin alternovali na vítězném McLarenu MP4/23 ze sezony 2008, ale i na starším monopostu McLaren MP4/2C TAG Turbo (1986); Marc Gené představil loňský Ferrari F60; vyjel i šestikolový Tyrrell P34 (1977) z Donington Collection; Mika Häkkinen okusil Mercedes-Benz W196 formule 1 z roku 1954; Karun Chandhok se svezl na Williamsu FW08, s nímž byl Keke Rosberg (otec Nica) mistrem světa 1982...

To byl jen drobný výčet hvězd na oslavu 60 let mistrovství světa formule 1, nechyběly také Alfa Romeo Alfetta 159 (vítěz prvních dvou ročníků 1950 a 1951); Brabham-Repco BT20 (mistr světa 1966); rychlý Ferrari 312/68, s nímž Chris Amon zajížděl nejlepší časy, ale nikdy nevyhrál; osmiválcová patnáctistovka Ferrari 158, za jejímž volantem byl znovu John Surtees, mistr světa 1964; Lotus 49 Cosworth DFV (1967) z Národního automobilového muzea v Beaulieu; legendární šestiválec Maserati 250F i jeho experimentální dvanáctiválcová verze (1957) atd., atd. Sir Stirling Moss se poprvé objevil na veřejnosti od nešťastné letošní nehody, dnes jedenaosmdesátiletý vítěz 16 Grand Prix F1 totiž doma spadl do nezajištěné výtahové šachty...

Mottem letošního Festivalu rychlosti bylo Viva Veloce! - The Passion for Speed, tedy oslava rychlosti v italském pojetí. Před Goodwood House stála dominantní plastika Gerryho Judaha ve tvaru čtyřlístku věnována výročí 100 let značky Alfa Romeo; spolu s vozy této milánské značky se však dostalo uznání rovněž dalším italským legendám Ferrari, Maserati, Lamborghini, De Tomaso, Fiat, OSCA, Lancia, Siata, Iso/Bizzarrini, MV Agusta, Benelli, Ducati, Aprilia, Laverda, Cagiva, Morbidelli, Morini, Guzzi, Gilera, Aermacchi atd. Ovšem, nechyběli ani motocyklisté, poprvé se zúčastnil Kevin Schwanz (Suzuki RGV500), opět jel patnáctinásobný mistr světa Giacomo Agostini, jehož tříválcová MV Agusta 500 ostře kontrastovala s Kreidlerem 50, do jehož sedla usedl Henk van Kessel, mistr světa kolibří třídy v roce 1974. Freddie Sheene představil jeden stroj z unikátní série 52 motocyklů Icon Sheene, postavených na počest dvaapadesáti let života jeho otce, nezapomenutelného závodníka Barryho Sheena. Phil Read, syn stejnojmenného mistra světa, jel na moderním supermotocyklu Vyrus 1100 s nekonvenčními závěsy kol.

Pro příznivce rallye vznikla ForestRally Stage, jakási lesní erzeta, na níž kroužily slavné soutěžní automobily. Americký kaskadér Ken Block patřil mezi diváky k nejoblíbenějším, s vozem Ford Focus WRC předváděl divoké kousky, ale pozadu nezůstal ani Freddy Loix, jenž týden po vítězství v Ypres Rallye usedl za volant další škodovky jako náhradník za zraněného Guye Wilkse (Škoda Fabia S2000). Jean Ragnotti znovu dělal piruety s Renaultem 5 Turbo jako před tím v Brně, Bjoern Waldegaard se vrátil za volant Toyoty Celica, Rauno Aaltonen a Paddy Hopkirk proháněli maličký Mini Cooper S jako zamlada a poprvé přijel Miki Biasion, aby vystřídal slavné Lancie, Deltu HF Integrale i legendární Stratos. Domácí Antony Walker jezdil se Škodou 130 LR po Johnu Hauglandovi; Russell Brookes znovu okusil Opel Manta 400, s nímž dobyl titul britského mistra 1985. Markko Martin z Estonska uvažuje o návratu k soutěžím, v Goodwoodu se objevil za volantem Subaru Impreza (ex-Colin McRae), zatímco jeho krajan Ott Tanak vyzkoušel MG S2000.

Startující vozidla byla rozdělena do mnoha tříd, viděli jsme vítězné automobily ze 24 h Le Mans včetně Audi R15 TDI z letošního ročníku i cestovní vozy z Mistrovství Evropy, NASCAR, DTM a australského Bathurstu, mezi něž byl také zařazen na první pohled obyčejný skříňový Ford Transit. Bílá dodávka však byla postavena na podvozku Jaguaru XJ220 a ve finále zajela osmý nejlepší čas! Justin Law, čtyřnásobný vítěz v Goodwoodu se sportovními prototypy Jaguar, se zřejmě dobře bavil. Zatímco nejrychlejší byl Novozélanďan Roger Wills, pro své obchody usazený v Moskvě, který s vozem Wolf-Williams FW05 formule 1 ze sezony 1976 dosáhl času 45,81 sekundy, Lawův bílý Transit zdolal kopec za 59,85 sekundy! Mezi ně se vklínili jen Johnny Milner (Toyota Celica s výkonem 700 k!), Anthony Reid (Nissan 350Z GT2), Andrew Smith (Ecosse-Cosworth C2), Paul Knapfield (McLaren-BMW F1 GTR), Lorina McLaughlinová (Benetton B192 Ford po Michaelu Schumacherovi) a Gary Ward (Mercedes-Benz DTM C-Klasse po Ellen Lohrové). Soutěž elegance Cartier Style et Luxe vyhrála berlinetta Maserati A6GCS s karoserií Pininfarina; nová výstava Cars, Stars § Guitars spojila známé hity s příslušnými vozy (pro Janis Joplin to byl dokonce Mercedes-Benz 600 Pullman Limousine!) a diváky zvedly ze sedadel nízké průlety nedávno renovovaného proudového strategického bombardéru Avro Vulcan s typickým trojúhelníkovým křídlem. Prostě show, jaká má být...

 

TOM HYAN a HELENA HYANOVÁ, Goodwood (GB)

Foto autoři

 

Nejrychlejší čas dne

rok jezdec vůz

čas

v sekundách

2010 Roger Wills Wolf-Williams FW05 DFV 45,81
2009 Justin Law
Jaguar XJR 8/9
44,40
2008
Justin Law Jaguar XJR 8/9 44,19
2007 Anthony Reid Nissan 350Z GT500 53,78
2006
Richard Lyons Nissan 350Z
49,51
2005
Justin Law Jaguar XJR 12
47,96
2004
Justin Law Jaguar XJR 12
49,26
2003 Graeme Wight jr. Gould GR51 Cosworth 42,95
2002 Rod Millen
Toyota Celica Pikes Peak 47,40
2001 David Franklin
Ferrari 712 48,26
2000 Martin Stretton
Tyrrell P34 Ford DFV 45,05
1999
Nick Heidfeld 
McLaren MP4/13 Mercedes 41,60
1998 Nick Heidfeld
McLaren MP4/12 Mercedes
48,30
1997 Nick Heidfeld
McLaren MP4/12 Mercedes 50,00
1996 Jonathan Palmer
Williams FW07B Ford DFV 45,00
1995 Jonathan Palmer
Williams FW08B Ford DFV 46,06
1994 Martin Brundle
McLaren MP4/9 Peugeot 47,80
1993
Willie Green
Surtees TS20 Ford DFV
56,30

 


Fotogalerie k článku

GOODWOOD 2010
Nejnovější články

TH AUTO číslo 3 právě vyšlo!

Třetí číslo devátého ročníku TH Auto 2024 právě vyšlo! Zavedli jsme vydávání internetového... čti více

TH AUTO číslo 2 právě vyšlo!

Druhé číslo devátého ročníku TH Auto 2024 právě vyšlo! Zavedli jsme vydávání internetového... čti více

TH AUTO číslo 1 právě vyšlo!

První číslo devátého ročníku TH Auto 2024právě vyšlo! Zavedli jsme vydávání internetového... čti více