IAA 2016 NUTZFAHRZEUGE HANNOVER

IAA 2016 NUTZFAHRZEUGE HANNOVER

Mercedes-Benz Vision Van má na střeše drony, které dopravují vzduchem drobné zásilky koncovým uživatelům

Svět nákladních vozů a autobusů každé dva roky obdivujeme v Hannoveru, kde se koná jejich největší evropská přehlídka IAA, jež se pravidelně střídá s autosalonem osobních vozů ve Frankfurtu, který nás čeká v příštím roce. Teď se však podívejme, jaké to bylo v Hannoveru.

V letošním roce vyhlásili pořadatelé vcelku obecné motto Ideen sind unser Antrieb (Nápady nás pohánějí), které přijalo na dva tisíce vystavovatelů z více než padesáti zemí. Potěšilo nás, že mezi nimi byly firmy Tatra Trucks a SOR Libchavy, finální výrobci vozidel a hlavně společnosti, jež zůstaly v českých rukou. Velmi se nám líbilo stanovisko Jaroslava Strnada, zakladatele a majitele holdingu Czechoslovak Group (CSG), který vyhlásil Tatru žádným Číňanům neprodám, a to nedlouho poté, kdy čínští komunisté získali Žďárské strojírny a slévárny. Před čtyřmi lety vystavovala v Hannoveru také letňanská Avia, ještě jako součást indické Ashok Leyland, která ji následující rok zavřela. Jaroslav Strnad nyní značku koupil, přestěhoval do Přelouče a chce obnovit výrobu. Nová Avia se tak začlení do průmyslového holdingu CSG, jenž pokračuje v tradici českého strojírenství a je rovněž vlastníkem Tatra Trucks.

Globální produkce užitkových automobilů ovšem probíhá v mnohem větším měřítku. Tradičně měl německý koncern Daimler (Mercedes-Benz) více než jednu celou výstavní halu, ale i výstavku vozidel pro mimoevropské trhy v jejím foyeru a samozřejmě další vozidla na volných plochách, u partnerů i výrobců nástaveb a návěsů. Celosvětová produkce Daimleru činí přes půl milionu nákladních vozů a téměř třicet tisíc autobusů ročně, a to přesto, že při nedávné racionalizaci byly některé značky zrušeny (Sterling, Orion). Dnešní portfolio se skládá především ze značek Mercedes-Benz, BharatBenz (Indie), Freightliner (USA), Western Star (USA), Fuso (ex-Mitsubishi Fuso, Japonsko), Thomas Built Buses (USA) a Setra (Německo, autobusy), ale i ze spolupráce s dalšími (ruský Kamaz, čínský Auman). V předvečer autosalonu představil Daimler elektrická vozidla pro budoucnost městské přepravy, futuristický autobus a další projekty autonomní jízdy, konektivity, alternativních pohonů a jiné.

Produkce těžkých užitkových vozidel pro dálniční dopravu prochází další koncentrací, lze jen říci, že v Evropě existuje pět výrobců se sedmi značkami. Jsou to Daimler/Mercedes-Benz, IVECO (ex-Fiat/Magirus-Deutz), Volvo/Renault Trucks, MAN/Scania (nově Volkswagen Truck & Bus) a nizozemský DAF (z amerického holdingu PACCAR). Pouze čtyři z nich nadále zajišťují produkci autobusů (Mercedes-Benz/Setra, MAN/Neoplan/Scania, Volvo a IVECO), výroba autobusů DAF a Renault již patří historii. Britský průmysl nákladních vozů, kdysi neobyčejně rozsáhlý (připomeňme Leyland a Bedford), vlastně už neexistuje.

Přinášíme alespoň snímky některých ze stovek vystavených vozidel, podrobnější reportáž včetně veškerých dostupných technických údajů najdete v internetovém časopise TH Auto číslo 7/2016, který vyjde na tomto webu počátkem listopadu.

TOM HYAN, Hannover (D)

Foto Tom Hyan


Fotogalerie k článku

HANNOVER AUTOSHOW 2016
Nejnovější články

TH AUTO číslo 3 právě vyšlo!

Třetí číslo devátého ročníku TH Auto 2024 právě vyšlo! Zavedli jsme vydávání internetového... čti více

TH AUTO číslo 2 právě vyšlo!

Druhé číslo devátého ročníku TH Auto 2024 právě vyšlo! Zavedli jsme vydávání internetového... čti více

TH AUTO číslo 1 právě vyšlo!

První číslo devátého ročníku TH Auto 2024právě vyšlo! Zavedli jsme vydávání internetového... čti více