INDY LIGHTS - nováček mistrem!

INDY LIGHTS - nováček mistrem!

Pippa Mannová, nejrychlejší žena v Indy Lights

Rychlá cesta do Indy Caru, tak nazývají třiapůllitrovou formuli Indy Lights, která je za mořem průpravou pro nejvyšší ligu amerických formulových závodů...

Formule Indy Lights, tradičně sponzorovaná slavným výrobcem pneumatik Firestone, má více než čtvrtstoletou historii, neboť právě skončila její 25. sezona. Připomeňme, že vznikla z iniciativy známého týmového šéfa U. E. „Pat" Patricka pro sezonu 1986 jako obdoba evropské formule 3000, ale odpočátku pouze s jedním typem vozu a motoru. Nyní je obdobou vztahu formule 1/GP2 Series v podání Indy Car/Indy Lights, přičemž její tvůrci vytvořili systém výchovy nových závodníků, jejichž cílem je účast v IZOD Indy Car Series, anebo v největším závodě 500 mil Indianapolis. Stejně jako v GP2 Series jde o starty identických monopostů, které rovněž vyrábí italská společnost Dallara Automobili, takže jejich konstrukce je značně spřízněna...

Program Road to Indy zahrnuje formuli US F2000, formuli Star Mazda Championship a formuli Indy Lights; významnou měrou jej podporuje japonská automobilka Mazda, která je také partnerem kalifornského okruhu Laguna Seca. Na výchově nových jezdců se podílejí samotné týmy, jedním z příkladů je rodina Andrettiů z pennsylvánského Nazarethu, když Andretti Autosport v minulé sezoně podpořil domácího Sage Karama, který od pěti let jezdí motokáry, v roce 2007 vyhrál všechny tři tituly IRL Stars of Karting (East, West a National) a v patnácti pod dohledem Michaela Andrettiho přešel ze školní formule Skip Barber Series do US F2000 National Championship 2010, což je nástupnická kategorie někdejší formule Ford 2000, jež používá čtyřválce 2,0 l/125 kW (170 k) typu Ford Zetec, resp. nové Mazda MZR. Jezdci pak mohou pokračovat s monoposty Star Mazda s rotačními motory RX8 (podle třídy až 184 kW/250 k). Není bez zajímavosti, že brazilský závodník Raphael Matos v roce 2005 vyhrál mistrovství Star Mazda, v roce 2008 pod taktovkou Michaela Andrettiho dobyl titul mistra Indy Lights a nyní už byl celkově čtrnáctý v první lize Indy Cars.

Závodní automobily formule Indy Lights pohánějí osmiválce 3,5 l/309 kW (420 k)/8200 ot/min na základě motoru Infiniti, ale tato značka z šampionátu odstoupila, a proto se oficiálně neuvádí. Hlavním rozdílem proti Indy Caru je blok válců ze sériové produkce a spalování bezolovnatého benzinu (v Indy Caru závodní motory Honda 3,5 l V8 spalují etanol). Vozy mají samonosný trup z uhlíkových kompozitů, šestistupňové sekvenční řazení, nezávislé zavěšení všech kol s převodem pohybu odpružení vzpěrami pushrod a jednotné pneumatiky Firestone Firehawk (vpředu kola 10 x 15, vzadu 14 x 15 palců). Dosahují největší rychlosti přes 320 km/h.

Závody se jezdí o stejném víkendu jako formule Indy Car, nechybí ani klání na slavné trati 500 mil Indianapolis. Sezona 2010 znovu přilákala na start evropské jezdce, kteří nenašli angažmá v jiných kategoriích, ale ti se hned zařadili k favoritům, když domácí závodníci z USA a Kanady většinou dlouhodobě trpějí nedostatkem sponzorů. K největším týmům patří formace Sama Schmidta, jenž je po těžké havárii při testování Indy Caru upoután na invalidní vozík, ale přesto dosahuje největších úspěchů. Jeho jezdci Jean-Karl Vernay, Pippa Mannová a Philip Major dobyli v ročníku 2010 celkově první, páté a desáté místo, a to neobyčejně vyrovnaný seriál na oválech i klasických okruzích měl sedm různých vítězů ve třinácti závodech. Náklady na sezonu činí kolem 900 tisíc dolarů, na ceny pro závodníky však byly téměř čtyři miliony dolarů (2010).

Brazilská závodnice Ana Beatriz, celým jménem Ana Beatriz Caselato Gomes de Figueiredo, už v červenci 2008 triumfovala na Nashville Superspeedway a stala se tak první ženou, která vyhrála závod Indy Lights (pak přidala ještě triumf na Iowa Speedway; letos se jí podařilo čtyřikrát nastoupit do Indy Caru, ale na víc závodů nesehnala sponzora). Pippa Mannová ji zdárně vystřídala, po rozpačité první sezoně 2009 pro Sama Schmidta vyhrála nejrychlejší závod na oválu v Kentucky průměrnou rychlostí 280,90 km/h, když dominovala také kvalifikaci průměrem 306,47 km/h (ano, to není omyl!). O týden dříve na Chicagolandu prolétla cílem druhá se ztrátou pouhých 0,0159 sekundy za Jamesem Hincliffem. Pole position už měla v Indianapolisu (průměr 302,47 km/h!), ale tam ji soupeři vyrazili z trati hned v první zatáčce. Tato sedmadvacetiletá Angličanka z Ipswichu, která mluví plynně italsky a fandí AC Milano, se dříve pokoušela o úspěch v Evropě; jako první britská žena vyhrála mezinárodní závod motokár (jezdila je od třinácti) a při debutu ve formuli Renault 3.5 V6 v roce 2007 okamžitě bodovala. Španělská modelka Carmen Jordá takové štěstí neměla, sezonu nedokončila (nejlépe desátá v Long Beach).

V sezoně 2010 na stupni nejvyšším vystřídal J. R. Hildebranda, který pak testoval formuli 1 pro Force India a nakonec se párkrát objevil v Indy Caru, neznámý Francouz Jean-Karl Vernay, třiadvacetiletý mladík z Villeurbanne (Rhonne), jenž dříve jezdil formuli 3 (druhý v Macau 2009) a doma začínal na motokárách a s formulí Campus, resp. Renault. Vyhrál hned při prvním startu Indy Lights v St. Petersburgu na Floridě, pak přidal triumfy na Barber Motorsports Parku, v ulicích Toronta a na klasických okruzích Watkins Glen a Infineon Raceway. Svému sedmdesátiletému dědečkovi zaplatil letenku na Floridu, aby s ním mohl oslavit titul. Starý pán Jacques Vernay kdysi jezdil ve Francii rallye, a přestože vnuk na oválu Homestead-Miami Speedway finále nevyhrál, titul šampiona 2010 mu už neunikl. Největšího soupeře Jamese Hincliffa (Kanaďan, kterého známe z A1 Grand Prix, vítěz tří závodů) porazil o třiadvacet bodů (skóre 494:471), zatímco třetí Angličan Martin Plowman měl jen 392 bodů. Obdiv zaslouží diabetik Charlie Kimball (dříve A1 Grand Prix pro tým USA), jenž kromě obvyklých údajů má na palubní desce monitorování hladiny cukru v krvi a v případě potřeby pitný systém s pomerančovou šťávou. Charlie obsadil celkově čtvrté místo (388), Mannová byla pátá (313) a Adrian Campos jr., syn bývalého jezdce F1 a iniciátora nového španělského týmu formule 1 (nyní HRT), obsadil při debutu šesté místo (307). Husarský kousek vykonal navrátilec Wade Cunningham, mistr 2005, když při dvou startech 2010 vyhrál v Indianapolisu a dojel třetí v Homesteadu. Vítězem hodnocení týmů se stal Sam Schmidt Motorsports a Jean-Karl Vernay je nejen mistrem, ale také Nováčkem roku, pátým mužem, kterému se podařilo zvítězit v první sezoně (od roku 1991). Jeho cílem je účast v nejslavnějším závodě 500 mil Indianapolis.

 

TOM HYAN a HELENA HYANOVÁ, Infineon Raceway (California) 2010

 


Fotogalerie k článku

2010 INDY LIGHTS
Nejnovější články

TH AUTO číslo 6 právě vyšlo!

Šesté číslo TH Auto 2020 právě vyšlo, a je to už padesáté v celkovém pořadí! Zavedli jsme... čti více

FORMULE 1 a další závodníci (18)

Osmnáctá sada fotografií, některých se vzácnými autogramy (v tomto případě McLaren, Hulme a... čti více

TH AUTO číslo 5 právě vyšlo!

Páté číslo TH Auto 2020 právě vyšlo (a to čtyři roky poté, kdy jsem přestal být šéfredaktorem... čti více