JAGUAR AWD DRIVE – s pohonem 4x4

JAGUAR AWD DRIVE – s pohonem 4x4

Nejnovějším vozem Jaguar je F-PACE, první crossover značky, jehož koncepci naznačila studie C-X17, uvedená na IAA 2013 ve Frankfurtu

Jaguar vstoupil mezi výrobce vozů s pohonem všech kol teprve nedávno; nyní jeho pozici mezi All-Wheel Drive posílil crossover F-PACE...

Odletěli jsme turbovrtulovým Saabem 340 do Innsbrucku, usedli za volant nejsilnějšího Jaguaru F-PACE, před Kitzbühelem nový vůz vyfotografovali u polovypuštěné přehrady a pak prověřili ještě nejnovější sedany Jaguar XE a větší XF, oba v provedení AWD, tedy s pohonem všech kol. Na stodvacetikilometrové trase Innsbruck – Kitzbühel nás zastihla doslova čtyři roční období, tedy modrá obloha se sluneční září, pak šedivo lehce pod mrakem, následované sněžením a ukončené lijákem. Podmínky jako na objednávku, abychom vyzkoušeli nové Jaguary All-Wheel Drive na všech druzích povrchů...

Dlužno říci, že pohon všech kol funguje hladce, přední kola se připojují samočinně při ztrátě adheze, zásah je naprosto plynulý a bez jakýchkoli rázů. Základem všech tří vozů Jaguar je klasická koncepce, tedy vpředu podélně uložený motor a pohon zadních kol; z konce rovněž podélně uložené převodovky vychází po levé straně (ve směru jízdy) druhý hřídel, směřující vpřed pro pohon kol přední nápravy. Rozdělovací převodovka pracuje s bezhlučným řetězovým převodem, pohon všech kol je možný jak se zážehovým, tak se vznětovým motorem.

Jaguar F-PACE překvapil jízdními vlastnostmi, které se při běžné jízdě od sedanů neliší, samozřejmě vyšší poloha těžiště při ostřejší jízdě zákony fyziky neobelstí. Jaguar míří proti konkurenci Lexus NX, BMW X3, Audi Q5 a Mercedes-Benz GLC, ale především proti sportovněji koncipovaným typům GLC Coupé, BMW X4 a Porsche Macan. Předpokládá se získání až 90 % nových zákazníků, v průměru o deset let mladších, ale také žen, pro něž jsou crossovery/SUV velkou módou. Ve třídě středně velkých SUV se do roku 2020 očekává další nárůst o 50 procent.

Stejně jako sedany XE a XF má rovněž F-PACE celohliníkovou konstrukci, s níž má Jaguar patnáctileté zkušenosti (nemluvě o Land Roveru, jenž ji využívá od svého zrodu koncem čtyřicátých let!). Nabídku pohonných jednotek pro F-PACE tvoří vznětové čtyřválce 2.0 Ingenium Turbo o výkonu 132 kW (180 k), alternativně též v jednodušší verzi pouze s pohonem zadních kol (RWD); třílitrové motory jsou vznětové 3.0 V6 Bi-Turbo 221 kW (300 k) a špičkové zážehové 3.0 V6 Supercharged (s kompresorem), naladěné na výkon 250 nebo 280 kW (tedy 340 a 380 k). Základní ceny na českém trhu se pohybují od 1,16 do 2,07 milionu Kč (včetně DPH). K typu Jaguar F-PACE se vrátíme podrobněji v internetovém časopise TH Auto číslo 2/2016, jenž najdete od počátku června na tomto webu.

TOM HYAN, Innsbruck/Kitzbühel (A)

Foto Tom Hyan a Jaguar Cars

 


Fotogalerie k článku

JAGUAR AWD Drive
Nejnovější články

TH AUTO číslo 3 právě vyšlo!

Třetí číslo devátého ročníku TH Auto 2024 právě vyšlo! Zavedli jsme vydávání internetového... čti více

TH AUTO číslo 2 právě vyšlo!

Druhé číslo devátého ročníku TH Auto 2024 právě vyšlo! Zavedli jsme vydávání internetového... čti více

TH AUTO číslo 1 právě vyšlo!

První číslo devátého ročníku TH Auto 2024právě vyšlo! Zavedli jsme vydávání internetového... čti více