Kdo jsem

Kdo jsem

Tom Hyan, zástupce České republiky v anketě Car of the Year, za volantem vozu Lexus LFA

Šéfredaktor AUTOMOBIL revue od roku 2001 Ing. TOMÁŠ HYAN Jediný zástupce České republiky v evropské anketě Vůz roku (Car of the Year) ve světové anketě Motor roku (Engine of the Year) v evropské anketě Kabriolet roku (Cabrio of the Year) Předseda poroty Auto roku v České republice KMN (nevolící)

Od kdy jste motoristickým novinářem?

Motoristickým novinářem jsem ani nevím vlastně od kdy, vždyť první příspěvek mi otiskli ve Světě motorů v roce 1966, ale komunistická cenzura jej deformovala k obrazu svému, dostal jsem však honorář 33,25 Kčs. První text ve VTM mi otiskli v roce 1969, chtěl jsem, aby se psalo o pořádných autech, bylo to o Jaguaru Mk.X, vzali to a od roku 1970 jsem psal pravidelně pro VTM (vedle článků také mnohaletou kartotéku dopravních prostředků na posledních stránkách), ještě téhož roku mi publikovali příspěvky také ve Velké Británii (časopisy Autocar a Motor), v roce 1972 jsem přidal Motoristickou současnost a 1973 vysněný časopis Automobil, do jehož redakce jsem byl téměř přijat v roce 1979, než mě jakýsi soudruh z ředitelství vydavatele SNTL zavrhl za špatný kádrový původ...

Po absolvování ČVUT jsem tedy krátce působil ve VTM, po vojně od 1979 v Letectví a kosmonautice, kam mě doporučil Miloš Kovářík, šéfredaktor Motoristické současnosti, s nímž jsem spolupracoval, hlavně o formuli 1. Kariéra profesionálního novináře v Letectví + kosmonautice skončila okamžitým vyhazovem v roce 1984, když soudruzi zjistili, že jeden z mých bratrů opustil tuto krásnou zemi...Naštěstí se komunismus chýlil ke konci, tak jsem působil dále na volné noze, v letech 1975 - 1993 jsem byl československým dopisovatelem italského týdeníku Autosprint, a po pádu komunismu pracoval v AutoTipu, v letech 1992 - 1995 dokonce jako šéfredaktor, než se změnil majitel vydavatelství a po letní dovolené jsem zjistil, že už šéfredaktorem nejsem...

V roce 1996 se mě ujal Milan Jozíf, šéfredaktor Automobil Revue, jemuž vděčím za svůj další postup. Když odešel na zasloužený odpočinek, jmenoval mě v roce 2000/2001 na svá místa šéfredaktora Automobil revue a člena evropské jury Car of the Year za Českou republiku...

 

Proč jste se stal motoristickým novinářem?

Motoristickým novinářem jsem vlastně z nouze, chtěl jsem být automobilovým designerem, všechny školní sešity jsem měl pokresleny automobily, jenže za komunismu jsem měl smůlu, o mém osudu rozhodovali jiní... Na ČVUT jsem nemohl studovat automobilovou techniku, to bylo jen pro prominenty, a já neměl ani správný kádrový původ podle tehdejších požadavků, ani žádnou protekci. Takže jsem vystudoval všeobecnou technologii, ale při studiích jsme hojně publikoval, jen ve Světě motorů se mi za komunismu nepodařilo výrazněji prosadit…

 

Jaké automobily máte rád?

To je lehká otázka, prostě všechny! Ano, některá auta mě samozřejmě baví víc, ale to snad každého. Na rozdíl od většiny kolegů miluji nejen rychlé sportovní vozy a motoristický sport, ale také miniautomobily, nákladní vozy, traktory, či stavební stroje. Rád jsem se svezl i obrněným transportérem a tankem ...

 

Jaká je vaše specializace?

Specializuji se na techniku a design automobilů, historii jednotlivých typů a značek, motoristický sport (především okruhové závody, zvláště pak velkou trojku formule 1, 24 h Le Mans a 500 mil Indianapolis).

 


Pracovní curriculum vitae

Publikační činnost ve studentských letech (studoval jsem dlouho, maminka říkala, že je dobré prodloužit si mládí!)

 

1966

první otištěný příspěvek ve Světě motorů (ohlas na anketu, vyjádření podpory vlastní výrobě automobilů v Československu před nákupem licence)

1968

první otištěný příspěvek ve VTM (Jaguar Mk.X), zahájení dlouholeté spolupráce

1970

první otištěný příspěvek v Sedmičce pionýrů (Vozy Lotus; Sportovní prototypy)

1970

první příspěvek otištěný v cizině (Velká Británie, časopisy Autocar a Motor, téma v obou případech Formule Škoda)

1972

první příspěvek pro časopis Motoristická současnost (Závody nejrychlejších – sportovní prototypy MS/Le Mans), zahájení dlouholeté spolupráce

1973

první příspěvek pro časopis AUTOMOBIL (Nákladní vozy FWD), zahájení dlouholeté spolupráce

1974

první příspěvek pro časopis Mladý svět (Žena ve formuli 1 – Lella Lombardiová)

1974

spolupráce na knížce Muži, motory, maratóny (Hvězdy světových rallye), kterou vytvořil Miloš Kovářík

1975

první příspěvek pro italský časopis AUTOSPRINT (Škoda 2000 Spider typ 733), zahájení dlouholeté spolupráce

 

 

Publikační činnost na volné noze do roku 1979, kdy jsem získal první zaměstnání, pak v zaměstnání i mimo zaměstnání až do dnešních dnů.

 

 

1979

redaktor VTM (náhrada za Vladimíra Vymazala, který byl v povinné vojenské službě), pak jsem sám musel na vojnu…

1979 – 1984

Letectví + kosmonautika, redaktor, ved. oddělení techniky

1985 – 1986

novinář na volné noze, hostování ve VTM

1986 – 1990

časopis VTM – redaktor, ved. technické rubriky a nakonec zástupce šéfredaktora

1990

spolupráce na přípravě prvního čísla časopisu AUTOTIP

1991

časopis AUTOTIP poprvé, zástupce šéfredaktora

1992

spolupracovník Světa motorů ČSAK před novým angažmá v AUTOTIPu

1992 – 1995

časopis AUTOTIP podruhé, šéfredaktor

1995 – 1996

na volné noze

od roku 1996

AUTOMOBIL revue – redaktor, zástupce šéfredaktora

od léta 2001 dosud (2010)

AUTOMOBIL revue - šéfredaktor

 

 

 

 


Fotogalerie k článku

Kdo jsem
Nejnovější články

2018 FIA F2 – S ČESKÝM TÝMEM!

Formule 2 loni nahradila GP2 Series a letos dostala nové vozy. Do mistrovství FIA F2 s nimi... čti více

FORMULE 1 a další závodníci (5)

Pátá sada osmadvaceti fotografií s autogramy slavných závodníků pochází nejen z formule 1, ale... čti více

2018 F1 – RULETA NA HUNGARORINGU

V tropických vedrech zapršelo na hodinku, přesně na kvalifikaci formule 1, a to rozhodlo o... čti více