MASERATI LEVANTE – premiéra v Ženevě

MASERATI LEVANTE – premiéra v Ženevě

Giulio Pastore s prvním SUV prestižní italské značky Maserati

Maserati vstupuje do segmentu SUV; při debutu Levante jsme hovořili s Giuliem Pastorem, generálním ředitelem pro evropský region...

Proti původnímu plánu se definitivní sériová verze Maserati Levante neobjevila na autosalonu v Detroitu, ale na evropské půdě v Ženevě; americkou premiéru si pak odbyla v New Yorku. Jiné původní představy o výrobě na Jefferson North Avenue v Detroitu také vzaly za své, a tak je produkce Maserati sice roztříštěna do tří továren, ale všech v Itálii. Cílem je celosvětový odbyt kolem pětasedmdesáti tisíc všech typů ročně, nyní čeká na obměnu klasická řada sportovních kupé a kabrioletů. Součástí strategie italské prestižní značky je pokrytí všech segmentů luxusních vozů, což vstup do kategorie SUV završuje.

„Je to prostě začátek nové éry znovuzrození a růstu značky Maserati," přivítal mě Giulio Pastore v zákulisí stánku na autosalonu v Ženevě, a na vyslovené otázky pokračoval vysvětlením: „Maserati se přece nemůže vyrábět v USA, stoprocentní italský původ patří k DNA značky, italské jsou vývoj i výroba. Využíváme sice vzájemných synergií, Levante vychází z platformy, jaká je základem Quattroporte i Ghibli, ale jinak je odlišný, s možností jízdy v terénu. Každý má pneumatické pérování, inteligentní pohon všech kol a osmistupňovou samočinnou převodovku; všechny motory jsou italské, jejich paleta se ještě rozšíří. Ano, vývoj byl poněkud delší, došlo v jeho průběhu ke změnám, vybudovali jsme ale exkluzivní linku v největší továrně FCA v Mirafiori v Turíně, kam se vrátili dělníci a pojede na dvě směny. Chceme, aby exkluzivní automobily Levante tvořily polovinu odbytu našich vozů, do dvou let zhruba přes třicet tisíc ročně..."

Maserati Levante přináší prvky, které byly u značky donedávna či dosud neznámé. Patří k nim aktivní vzduchové odpružení s pěti výškami nastavení a šesti režimy jízdy využívající systému tlumičů Skyhook pro maximální komfort i pro tradičně sportovní charakter Maserati. Výrobce vůz příznačně nazývá Maserati mezi SUV, standardem jsou motory přeplňované turbodmychadly, osmistupňová samočinná převodovka s možností přímého řazení páčkami pod volantem, aktivní klapky přívodu vzduchu na přídi, ale i neomezené možnosti personalizace podle individuálních představ, samozřejmě s potahy z kvalitní kůže, panely z uhlíkových kompozitů anebo vzácného dřeva, ušlechtilých tkanin programu Ermenegildo Zegna, či kvalitní audioaparatury Bowers & Wilkins. Základní výbavy jsou Sport a Luxury.

Myšlenka SUV není u Maserati nová. Už na Detroitském autosalonu 2003 jsme byli svědky premiéry prvního Kubangu, stejným jménem se pak pyšnil Kubang Concept z Frankfurtského autosalonu 2011, tam však oznámený jako poitalštěná varianta na základě platformy Jeep Grand Cherokee, umožňující výrobu na stejné lince v Detroitu, což vzbudilo mezi příznivci značky zděšení. Uplynulo necelých pět let, během nichž se vedení koncernu Fiat/Chrysler přiklonilo k verzi s italským hardware, vycházejícím z nejnovějšího Quattroporte (M156) a Ghibli (M157). A to včetně pohonných jednotek. Uhlazený design vozu, byť v mohutnější podobě SUV, odráží styl čistě silničních sourozenců; stejně jako u projektu Alfieri je dílem vlastního Centro Stile Maserati, jež v Turíně vede Marco Tencone.

„Jsme dobře připraveni, do segmentu SUV vstupují všichni, chystá se i Lamborghini a další prestižní značky," pokračuje Giulio Pastore (43; od 2001 u Fiat Group), a dodává: „Čína bude pro Levante trhem číslo 1, následují USA, pro evropské klienty počítáme se čtvrtinou celkové produkce, samozřejmě míříme i na Střední východ. Nyní se zcela soustředíme na Levante, ale vývoj nových typů nadále pokračuje, úspěch SUV ovšem umožní případnou stavbu dalších supersportovních typů. Dnes vyrábíme Levante v Mirafiori, sedany Ghibli a Quattroporte v bývalé továrně Bertone v Grugliascu a sportovní kupé i kabriolety v původním závodě v Modeně."

Při vstupu na trh jsou pro Levante k dispozici jen zážehové a vznětové šestiválce, vyráběné ve spolupráci s Ferrari nebo FCA Powertrain (VM Motori); předpokládá se také užití osmiválce 3.8 z Quattroporte o výkonu zvýšeném na 412 kW (560 k) a do budoucna verze Plug-In Hybrid s využitím nejnovějšího vývoje FCA (Chrysler Pacifica Hybrid). Ještě v dubnu představí dovozce Scuderia Praha nový automobil Maserati Levante na českém trhu. Podrobnější technické údaje přineseme po premiéře vozu v České republice.

TOM HYAN (ze Ženevského autosalonu 2016)

Foto Tom Hyan a Maserati

 


Fotogalerie k článku

MASERATI LEVANTE v Ženevě
Nejnovější články

TH AUTO číslo 3 právě vyšlo!

Třetí číslo devátého ročníku TH Auto 2024 právě vyšlo! Zavedli jsme vydávání internetového... čti více

TH AUTO číslo 2 právě vyšlo!

Druhé číslo devátého ročníku TH Auto 2024 právě vyšlo! Zavedli jsme vydávání internetového... čti více

TH AUTO číslo 1 právě vyšlo!

První číslo devátého ročníku TH Auto 2024právě vyšlo! Zavedli jsme vydávání internetového... čti více