MOTOR ROKU 2010

MOTOR ROKU 2010

07_001.jpg

Podvanácté vyhlásila jury motoristických novinářů držitele světového titulu Motor roku; absolutní prvenství zopakoval VW 1.4 TSI TwinCharger…

Ročník 2009 přinesl první celkové vítězství Volkswagenu, a to právě za zážehový čtyřválec 1.4 TSI TwinCharger s přeplňováním turbodmychadlem i mechanickým kompresorem, v soutěži 2010 stejný motor prvenství zopakoval. Organizátorem a iniciátorem mezinárodní volby nejlepší pohonné jednotky je už od roku 1999 britský odborný časopis Engine Technology International z vydavatelství UKIP Media § Events. Na rozdíl od volby Vozu roku se u motorů kandidáti mohou opakovat, a tak není divu, že některé vyspělé pohonné jednotky vítězství i několikrát obhájí. Porota 72 odborných motoristických novinářů z více než třiceti zemí rozhoduje mezi desítkami různých motorů, rozdělených do osmi kategorií podle objemu válců. Zvláštní trojice motorových oscarů patří vítězi disciplín Nejlepší nový motor, Zelený (dříve nejhospodárnější) a Nejvýkonnější motor.

Volba probíhá v osmi objemových třídách a třech zvláštních kategoriích; v každé se rozděluje 25 bodů. Z nejlepších v osmi objemových kategoriích se ve druhém kole volí absolutní vítěz. Samozřejmě, že nikoli každý z novinářů má možnost vyzkoušet všechny motory, zejména jde-li o celosvětovou soutěž s typy pro různé trhy; volí se však podle zásady co neznáš, nevol, ale při dvaasedmdesáti porotcích je jistě objektivita zaručena. „Je to velký úspěch pro skupinu Volkswagen, vyhrát podruhé za sebou s motorem 1.4 TSI TwinCharger,“ řekl Dean Slavnich, jeden ze dvou předsedů poroty a redaktor zmíněného časopisu, „a navíc jde o důkaz, že downsizing je správnou cestou. Ještě nikdy v historii soutěže Motor roku se neobjevilo tolik nových motorů, z nichž většina má objem válců do 1,8 litru…“

Výsledky uvádíme v přehledné tabulce. Z dvanácti letošních oscarů patří tentokrát plná třetina skupině BMW (jeden společně s PSA), čtvrtina skupině Volkswagen (VW/Audi) a po dvou mají Toyota a Mercedes-Benz; jeden zbývající dobyla skupina Fiat Group Automobiles (Fiat/Alfa Romeo). Za celou historii volby Motoru roku je bilance jednotlivých značek ještě zajímavější. BMW Group získala 51 ocenění, z toho čtyři společně s PSA; následují Honda (22, bohužel naposledy v roce 2006), Toyota (23), VW/Audi (20), Mercedes-Benz (10), Mazda (4 za rotační motor), Porsche (3), Ferrari, Fiat/Alfa Romeo a Subaru (po 2) a po jednom úspěchu mají GM (koncept AUTOnomy) a Saab (koncept SVC).

Titul Motor roku 2010, stejně jako vítězství v příslušné objemové třídě, zopakoval zážehový čtyřválec Volkswagen 1.4 TSI TwinCharger, který oprášil myslenku dvojitého přeplňování turbodmychadlem a mechanickým kompresorem. Technicky jde o nesmírně zajímavé řešení, ovšem poněkud drahé, takže se tato pohonná jednotka od uvedení na trh v roce 2006 více rozšířila až poslední dobou, kdy intenztivně vystoupila do popředí otázka snižování spotřeby paliva a emisí CO2. Stejný motor 1.4 TSI se vyrábí také s jednoduchým přeplňováním výfukovým turbodmychadlem. Nejnovější aplikací 1.4 TSI TwinChargeru s výkonem 132 kW (180 k) jsou sportovní verze nového Seatu Ibiza čtvrté generace (Cupra, Bocanegra) a také naše vozy Škoda Fabia RS; podle dostupných informací je tento motor o objemu 1390 cm3 (vrtání x zdvih 76,5 x 75,6 mm) k dispozici také v typech Volkswagen Scirocco, Golf, Eos, Jetta, Touran, Tiguan, Passat a v novém Sharanu, a to v provedení s různým výkonem, většinou 110 nebo 118 kW (150 a 160 k). Řemenem od klikového hřídele poháněný odstředivý kompresor typu Roots zajišťuje lineární nárůst výkonu a točivého momentu v nízkých otáčkách, při vyšších otáčkách se přidává výfukové turbodmychadlo (s obtokovým ventilem a chladičem stlačovaného vzduchu), které nad 3500 min-1 zcela přebírá plnění motoru (kompresor odpojí elektromagnetická spojka). Kompresor má navíc vlastní převod, který zvyšuje jeho účinnost od nejnižších otáček.

Předání cen zástupcům vítězných značek proběhlo koncem června tradičně ve Stuttgartu. Mezi 66 zcela novými pohonnými jednotkami pasovali porotci na první místo čtyřválec Fiat/Alfa Romeo 1.4 Turbo MultiAir s elektrohydraulickým systémem ventilového rozvodu, titul Zeleného motoru roku letos patří nové Toyotě Prius III, resp. hybridní verzi Auris HSD 1,8 l, a Nejvýkonnějším motorem roku nadále zůstal osmiválec Mercedes-AMG 6,2 l.

 

MOTOR ROKU 2010

1.

Volkswagen 1.4 TSI TwinCharger

384

2.

BMW 3.0 DI Twin Turbo (135i/335i)

365

3.

Mercedes-AMG 6.2 V8

258

4.

BMW 2.0 l Diesel Twin Turbo (123d)

218

5.

BMW 4.0 V8 (M3)

169

6.

Audi 2.5 l pětiválec (TT RS)

155

7.

BMW/PSA Mini 1.6 Turbo

153

8.

Toyota 1.0 I3 (Aygo/Yaris/iQ)

98

 

 

Výsledky kategorií

počet bodů

do 1000 cm3: 1. Toyota 1.0 (Aygo/Yaris/iQ), 301; 2. Smart Diesel 800 (ForTwo), 247; 3. Mitsubishi 1.0 Turbo (Smart ForTwo), 237; 4. Opel 1.0 I3 TwinPort (Agila/Splash/Alto), 131; 5. Mitsubishi 1.0 (Smart ForTwo), 76; 6. Hyundai/Kia 1.0 (Picanto), 75.

1000 až 1400 cm3: 1. VW 1.4 TSI TwinCharger, 307; 2. Fiat/Alfa Romeo 1.4 Turbo MultiAir, 254; 3. VW TSI 1.4 Turbo, 241; 4. VW 1.2 TSI, 146; 5. Honda IMA Hybrid 1.3, 87; 6. Fiat 1.4 Turbo, 70.

1400 až 1800 cm3: 1. BMW/PSA 1.6 Turbo (Mini/P207/P308), 268; 2. Toyota 1.8 Prius/Auris HSD, 185; 3. Audi 1.8 TFSI, 133; 4. Mercedes-Benz C/E 1.8 Kompressor, 98; 5. Alfa Romeo 1.7 DI Turbo, 84; 6. VW 1.6 TDI, 61.

1800 až 2000 cm3: 1. BMW 2.0 Twin Turbo Diesel (123d), 293; 2. Audi/VW 2.0 TFSI (A4/Q5/Octavia RS), 215; 3. Audi 2.0 TFSI (VW/Audi/Seat), 156; 4. Honda 2.0 Civic Type-R, 150; 5. Mitsubishi 2.0 Turbo (Evo), 73; 6. Subaru 2.0 Boxer Diesel, 71.

2000 až 2500 cm3: 1. Audi 2.5 Turbo (TT RS), 269; 2. Mercedes-Benz OM 651, 185; 3. Subaru 2.5 Turbo Boxer, 123; 4. Ford Fusion Hybrid 2.5, 110; 5. BMW 2.5 DI (Z4), 101; 6. Honda 2.2 Diesel, 82.

2500 až 3000 cm3: 1.BMW 3.0 Twin Turbo (135i/335i/Z4/X6), 332; 2. BMW 3.0 Diesel Twin Turbo (335d/535d/635d/X5/X6), 278; 3. Audi 3.0 Kompressor (S4, S5), 125; 4. Jaguar/Ford/PSA 3.0D, 117; 5. Porsche 2.9 Boxer, 109; 5. VW/Audi 3.0 TDI V6, 82.

3000 až 4000 cm3: 1. BMW 4.0 V8 (M3), 267; 2. Porsche 3.8 Boxer (GT3), 179; 3. Nissan 3.8 Twin Turbo (GT-R), 156; 4. Porsche 3.6 Turbo (911 GT2), 150; 5. Porsche 3.8 Boxer DI (911), 119; 6.Porsche 3.4 Boxer DI (Boxster/Cayman), 89.

nad 4000 cm3: 1. Mercedes-AMG 6.2 V8, 236; 2. Ferrari 458 Italia, 146; 3. Jaguar 5.0 V8 SC, 126; 4. BMW 5.0 V10 (M5/M6), 84; 5. BMW 4.4 DI Twin Turbo, 80; 6. Porsche 4.8 Turbo V8 (Panamera/Cayenne), 79.

Zelený (nejhospodárnější): 1.Toyota 1.8 Prius/Auris HSD, 216; 2. Fiat/Alfa Romeo 1.4 Turbo MultiAir, 106; 3. VW 1.4 TSI TwinCharger, 104; 4. BMW 2.0 Twin Turbo Diesel (123d), 79; 5. Honda IMA Hybrid 1.3, 67; 6. Mercedes-Benz OM 651, 58.

Nejlepší nový motor 2010: 1. Fiat/Alfa Romeo 1.4 Turbo MultiAir, 228; 2. Ferrari 458 Italia, 200; 3. VW 1.2 TSI, 134; 4. Mercedes-Benz 4.0 Hybrid (S400), 76; 5. VW 3.0 TSI Hybrid (Touareg), 71; 6. BMW 4.4 V8 (X5/X6 M), 68.

Nejlepší výkon: 1. Mercedes-AMG 6.2 V8, 220; 2. Porsche 3.8 Boxer (GT3), 125; 3. BMW 3.0 DI Twin Turbo (135i/335i), 67; 3. Ferrari 6.0 V12 (599 GTB), 67; 5. Nissan 3.8 Twin Turbo (GT-R), 64; 6. BMW 4.4 V8 (X5/X6 M), 60.

 

TOM HYAN, člen jury ENGINE OF THE YEAR 2010

 

Nejnovější články

TH AUTO číslo 3 právě vyšlo!

Třetí číslo devátého ročníku TH Auto 2024 právě vyšlo! Zavedli jsme vydávání internetového... čti více

TH AUTO číslo 2 právě vyšlo!

Druhé číslo devátého ročníku TH Auto 2024 právě vyšlo! Zavedli jsme vydávání internetového... čti více

TH AUTO číslo 1 právě vyšlo!

První číslo devátého ročníku TH Auto 2024právě vyšlo! Zavedli jsme vydávání internetového... čti více