Na dragstripu - FORD MUSTANG

Na dragstripu - FORD MUSTANG

Další Mustangy na okruhu v Las Vegas

Už jste někdy jezdili závody ve zrychlení ? Je to úžasné, zvláště za volantem americké legendy jménem Ford Mustang...

Neobvyklé představení automobilů Ford Mustang 2010 se uskutečnilo na dragstripu, tedy čtvrtmílové (402 m) dráze pro závody dragsterů, která je součástí komplexu Las Vegas Motor Speedway. K dispozici byla silnější sériová verze Mustang GT 4.6 V8 a špičkové provedení Shelby GT500 s ještě výkonnějším přeplňovaným motorem 5.4 V8. Samozřejmě, nebyly to skutečné závody, kdy na dvou paralelních pruzích svádějí dva jezdci vzájemný souboj, ale z bezpečnostních důvodů jsme jezdili po jednom, avšak vyzkoušeli starty po zhasnutí typického vánočního stromku (sestava barevných světel, na zelenou se vyráží)...

Ford Mustang modelového roku 2010 nám představil sám Jost Capito, šéf divize Ford Motorsport. Americká legenda vychází z původního sportovního automobilu, který se představil v dubnu 1964, poslední generace opět ctí tvary originálu. A co navíc, stále vzadu zůstává poháněná tuhá náprava, která však pro americké podmínky silničního provozu naprosto vyhovuje. Samozřejmě, konstruktéři Ford Motor Company na víceprvkové nezávislé zavěšení zadních kol nepřešli z důvodu vyšších výrobních nákladů, jenže ve většině testů proti novým generacím Chevrolet Camaro a Dodge Challenger legendární Mustang stále vítězí. Jeho charakter je totiž o poznání sportovnější, nemluvě o drsnějším agresivním vzhledu, menších rozměrech a hmotnosti nižší o téměř 150 kilogramů! Camaro a Challenger jsou technicky vyspělejší, vzadu mají nezávislé zavěšení kol, ale Mustang poskytuje větší radost z jízdy...

Na dragstripu jsem pro pořádek začal jezdit se čtyřdveřovým sedanem Ford Taurus SHO, což je sportovní verze Taurusu s novým motorem EcoBoost 3.5 Twin Turbo V6 o výkonu 268 kW (365 k), samočinnou šestistupňovou převodovkou a pohonem všech kol. Nebylo to tak špatné, vůz dosahoval téměř shodných časů jako Mustang GT s osmiválcem 4.6/232 kW (315 k), který však byl vybaven pětistupňovou manuální převodovkou a má tradičně jen pohon zadních kol. S manuálním řazením je lépe nevytáčet motor naplno, protože pak dojde k prokluzu hnacích kol a výsledný čas je horší. Jízdám vládl norský kolega Skar, byl nejrychlejší jak s Mustangem GT (14,17 s), tak s nejvýkonnějším Shelby GT500 (13,09 s). Druhé místo s Mustangem GT a čtvrté se Shelby GT500 sice také není špatné z mnohačetné skupiny, ale první může být jen jeden. Můj nejlepší čas 13,21 s ovšem znamenal dosaženou rychlost 111,99 mph (vše monitoruje časoměrný systém, hned po jízdě dostanete vytištěný záznam na proužku papíru), což po našem značí celkem slušné tempo 180,19 km/h...

Ke čtyřicátému výročí Mustangu se pro modelový rok 2005 představila pátá generace, která je po stylistické stránce návratem ke klasice první generace. Podle fanoušků Mustangu byla největším šokem zmenšená druhá generace (1974), downsizing v době první ropné krize, se čtyřválci a motory V6 (z německé produkce); ovšem image Mustangu nezvýšila ani třetí generace pontonového tvaru (1979), takže čtvrtá klasických proporcí při premiéře v Tokiu 1997 byla doslova senzací, byť na podlahové plošině staršího typu. Za skutečný návrat lze považovat až pátou generaci, zdařilý mix moderního designu a retrostylingu, v němž vynikají směsice prvků sportovních variant 1969 Mach 1, 1966 Shelby GT-350 a původního modelu (zejména 1965 Fastback 2+2). Ocenili to i uživatelé v České republice, rozšíření individuálně dovezených Mustangů je impozantní. V květnu 2008 byl ve Flat Rocku (MI) vyroben devítimiliontý Mustang...

Pro modelový rok 2010 došlo k dalším úpravám vně i uvnitř vozu; nové jsou všechny panely karoserie (s výjimkou střechy), světlomety, mřížka chladiče i další vstupy vzduchu; koncové svítilny, o palec větší kola (17 až 19"), upravený interiér, ale i zvýšený výkon motorů, které budou pro modelový rok 2011 znovu nahrazeny novými (menší 3.7 V6 pro Mustang, větší 5.0 V8 pro Mustang GT a konečně hliníkový 5.4 V8 pro Shelby GT500 s výkonem vyšším o 7,4 kW/10 k; o nich ale někdy později). Původní šestiválec 4.0/154 kW (210 k) se dovážel z Kolína nad Rýnem, větší osmiválce 4.6 V8/232 kW (315 k) pro Mustang GT a kompresorem přeplňovaný 5.4 V8/397 kW (540 k) pro Shelby GT500 vznikaly ve městě Romeo v Michiganu. Standardní je přímo řazená převodovka Tremec, pro GT500 šestistupňová místo pětistupňové, řazení je poněkud hrubší a zejména při prudké akceleraci si musíte zvyknout a najít správnou polohu pro přesunování páky. Zátah kompresorového stroje ve špičkové verzi Shelby GT500 je působivý, první jízdu jsem zkazil právě pro nadměrné přidání plynu a protočení kol (při prvním kontaktu s vozem). Na silnici s horším povrchem tuhá zadní náprava trochu odskakuje, na rovné trati (zkusili jsme na silničním okruhu v Las Vegas) však nemá chybu. Pátá generace Mustangů také přinesla přechod na vačkové hřídele v hlavách válců, Shelby má dva v každé, čímž Mustang překonal osmiválcové verze Camaro i Challenger (ty zůstávají u tyčkového dvouventilu OHV). Ceny začínaly v modelovém roce 2010 na 21 845 dolarech (modely 2011 s novými motory od 22 995 dolarů).

 

TOM HYAN, Las Vegas Motor Speedway (Nevada)

Foto autor a Ford Motor Company

FORD MUSTANG

MOTOR (MY 2010) - kapalinou chlazený zážehový do V/90° (V6: 60°), uložený podélně vpředu; litinový blok (u 4.6 V8 hliníkový) a hliníkové hlavy válců; elektronické vstřikování paliva; a) 4.0 V6: 4009 cm3 (vrtání x zdvih 100,4 x 84,4 mm); OHC 2V; 9,7:1; 154 kW (210 k)/5300 min-1, 326 N.m/3500 min-1; max. 6100 min-1; b) GT 4.6 V8: 4606 cm3 (§ 90,17 x 89,92 mm); OHC 3V VVT; 9,8:1; 232 kW (315 k)/6000 min-1, 441 N.m/4250 min-1; max. 6250 min-1; c) Shelby GT500: 5409 cm3 (vrtání x zdvih 90,22 x 105,8 mm); přeplňování kompresorem Roots s chladičem vzduchu; DOHC 4V; 8,4:1; 397 kW (540 k)/6200 min-1, 692 N.m/ 4500 min-1; max. 6250 min-1.

PŘEVODNÉ ÚSTROJÍ - a/b) pětistupňová mechanická převodovka Tremec T5/3650 (3,75/3,38 - 2,19/2,00 - 1,41/1,32 - 1,00 - 0,72/0,68), stálý převod 3,31/3,55. Na přání samočinná převodovka (3,22 - 2,29 - 1,54 - 1,00 - 0,71), stálý převod 3,31. c) šestistupňová Tremec TR6060 (2,97 - 1,78 - 1,30 - 1,00 - 0,74 - 0,50), stálý převod 3,55. Pohon zadních kol.

PODVOZEK - samonosná konstrukce; přední kola nezávisle zavěšena na příčných ramenech se vzpěrami McPherson, vzadu tuhá náprava ustavená panhardskou tyčí; pérování vinutými pružinami a teleskopickými tlumiči, příčné zkrutné stabilizátory; kotoučové brzdy s vnitřním chlazením a posilovačem, vpředu průměr 293/316/356 mm, vzadu průměr 300 mm, ABS/EBD; hřebenové řízení s posilovačem, převod 15,7:1; kola z hliníkové slitiny, pneumatiky a) 215/60 R 17, b) 235/50 nebo 245/45 R 18, c) vpředu 255/40 ZR 19 a vzadu 285/35 ZR 19.

ROZMĚRY A HMOTNOSTI - rozvor náprav 2720 mm, rozchod kol 1582/1598 mm, c) 1572/1588 mm; d/š/v 4778/1877/1412 mm, c) 4781/1877/1384 mm; pohotovostní hmotnost od 1542 kg, Shelby 1780 kg; objem palivové nádrže 61 l.

PROVOZNÍ VLASTNOSTI (v pořadí motorů, manuální řazení) - největší rychlost 200/250/270 km/h; zrychlení 0 - 100 km/h za 7,5/5,5/4,5 s; spotřeba paliva EPA město 13,8/15,7/16,0 l/100 km; dálnice 9,1/10,2/10,0 l/100 km.

 


Fotogalerie k článku

2011 FORD MUSTANG
Nejnovější články

TH AUTO číslo 6 právě vyšlo!

Šesté číslo TH Auto 2020 právě vyšlo, a je to už padesáté v celkovém pořadí! Zavedli jsme... čti více

FORMULE 1 a další závodníci (18)

Osmnáctá sada fotografií, některých se vzácnými autogramy (v tomto případě McLaren, Hulme a... čti více

TH AUTO číslo 5 právě vyšlo!

Páté číslo TH Auto 2020 právě vyšlo (a to čtyři roky poté, kdy jsem přestal být šéfredaktorem... čti více