Nominace COTY 2011 - Mitsubishi ASX

Nominace COTY 2011 - Mitsubishi ASX

Mitsubishi ASX 1.8 DI-D na pláži v Tannisby

Mezi kompatnímu vozy SUV, nominovanými do soutěže o evropský Vůz roku 2011, je také japonská novinka Mitsubishi ASX, která pro nás byla příjemným překvapením…

 

Snad jediná výtka patří příliš dlouhé době od představení konceptů Mitsubishi k zahájení sériové výroby. Platí to rovněž o kompaktním crossoveru ASX, jehož označení značí Active Smart Crossover. Vychází ze studie Concept-cX, jež zářila na autosalonech ve Frankfurtu a Tokiu, ale už v roce 2007! Dlužno říci, že sériový model ASX se poněkud změnil, je hlavně praktičtější (a delší), ovšem od schválení definitivní podoby v únoru 2008 také nějaký čas uplynul. Je to o to nepochopitelnější, když Mitsubishi Motors hovoří o urychlení vývoje, neboť většina jejích výrobků je postavena na flexibilní platformě Project Global pro středně velké a kompaktní automobily, vyvinuté ještě s Chryslerem! Projekt zahájený v roce 2004 tedy poskytl technický základ mj. dnešním automobilům Mitsubishi Lancer, Outlander, Delica a ASX, nemluvě o jiných (např. Dodge Caliber, Jeep Compass/Patriot). V únoru 2010 byl uveden na japonský trh automobil Mitsubishi RVR, který nyní přichází do Evropy jako ASX. Výroba se rozběhla na stejné lince v Okazaki s novým Outlanderem, s nímž má ASX téměř 70 % společných dílů. Samozřejmě těch, jež nejsou na první pohled vidět...

Mitsubishi ASX patří do segmentu C, Outlander do většího D, ovšem mají shodný rozvor 2670 mm. Hned v úvodu uveďme, že první jízda u německého Treburu, kde sídlí evropské výzkumné a vývojové středisko Mitsubishi Motors, nás potěšila. Nový ASX se velmi příjemně řídí, má dobré jízdní vlastnosti i ergonomii interiéru a také dostal nejnovější motory z portfolia značky. Patří k nim zejména vznětový 1.8 DI-D MIVEC, první diesel pro osobní vozy s variabilním časováním sacích ventilů MIVEC (Mitsubishi prověřil u dieselů pro užitkové vozy), výsledek spolupráce Mitsubishi Motors a Mitsubishi Heavy Industries. Tento čtyřválec o výkonu 110 kW (150 k)/4000 min-1 byl také pod kapotou obou testovaných automobilů (viz naše snímky), samozřejmě s trvalým pohonem všech kol (bude se dodávat i verze 2WD s předním pohonem) a šestistupňovou manuální převodovkou (samočinná zatím v nabídce chybí, původní studie Concept-cX má slabší diesel 1.8/100 kW s dvouspojkovou šestistupňovou TC-SST). Nové diesely mají přeplňování turbodmychadlem s proměnnou geometrií, přímý vstřik common rail, nízký stupeň komprese 14,9, čtyřventilový rozvod DOHC a hliníkový blok i hlavu válců. Menší typ 4N13 se poprvé uplatnil v ASX, větší 4N14 o objemu 2268 cm3 (vrtání x zdvih 86 x 97,6 mm) a výkonu až 140 kW (190 k) postupně dostanou další vozy Lancer, Outlander atd. Vznětový motor 110 kW (150 k) pro ASX disponuje točivým momentem 300 N.m v rozsahu 2000 až 3000 min-1, který do 2500 min-1 zachovává i připravovaná verze s nižším výkonem 85 kW (115 k)/3750 min-1. Na příznivé spotřebě paliva se podílí samočinný systém vypínání motoru Stop/Start, pro verzi 4WD výrobce uvádí spotřebu EU 6,9/5,0/5,7 l/100 km.

Evropským příznivcům benzinu připravil výrobce zážehový motor 1.6 MIVEC o výkonu 86 kW (117 k)/6000 min-1, ovšem jen s předním pohonem a pětistupňovou převodovkou; v Japonsku je k dispozici ještě zážehová osmnáctistovka, a v Rusku, kde je levný benzin, sází ASX na dvoulitr (motory z Lanceru). Lze volit pohon předních nebo všech kol (se vznětovým motorem), na český trh přijíždí ASX 1.8 DI-D 110 kW 4WD už od června ve třech stupních výbavy Invite, Intense a Instyle; přičemž za příplatek padesát tisíc korun je Instyle Navi s navigačním systémem MMCS. Další varianty, včetně 1.8 DI-D s nižším výkonem a zážehové 1.6, budou následovat později. Základní výbava zahrnuje automatickou klimatizaci včetně chlazené schránky před spolujezdcem, sedm airbagů (i kolenní pro řidiče), samočinné vypínání motoru Start/Stop, stabilizační systém M-ASTC, palubní počítač, dálkové centrální zamykání, vstupy AUX/USB, výškově a podélně nastavitelný volant (konečně, Mitsubishi!), tempomat, závěsy Isofix vzadu, tříbodové pásy pro pět cestujících, asistentční systém rozjezdu ve svahu, elektrický posilovač řízení atd. Za příplatek, či v nejvyšší výbavě, jsou k dispozici větší litá kola (17 místo 16"), kožené čalounění, audiosoustava Rockford Fosgate s devíti reproduktory, navigační a informační systém MMCS s dotykovým displejem, xenonové světlomety s boční funkcí, parkovací čidla resp. kamera, prosklená střecha a další doplňky. Mitsubishi plánuje roční prodej třiceti tisíc vozů v Evropě.

 

TOM HYAN, Trebur (D) a Tannis (DK)

TECHNICKÉ ÚDAJE

MOTORY - kapalinou chlazené řadové čtyřválce, uložené vpředu napříč; DOHC 4V (variabilní časování MIVEC na straně sání), hliníkový blok a hlava válců; Stop/Start, elektronické vstřikování paliva, u DI-D přímé common rail; EU5; a) vznětový 1.8 DI-D, typ 4N13, přeplňovaný turbodmychadlem VGT s chladičem vzduchu; 1798 cm3 (vrtání x zdvih 83 x 83,1 mm), 14,9:1, 110 kW (150 k)/4000 min-1; 300  N.m/2000 - 3000 min-1; ab) viz výše, ale 85 kW (115 k)/3750 min-1 a 300 N.m/2000 - 2500 min-1; b) zážehový 1.6, typ 4A92, 1590 cm3 (vrtání x zdvih 75 x 90 mm), 11,0:1, 86 kW (117 k)/6000 min-1, 154 N.m/4000 min-1.

PŘEVODNÉ ÚSTROJÍ - jednokotoučová suchá spojka s hydraulickým vypínáním; a) šestistupňová mechanická převodovka (3,818 - 2,045 - 1,290 - 0,974 - 0,897 - 0,790 - Z 4,139), stálý převod 4,058 (I - IV) a 3,450 (V, VI a Z); b) pětistupňová (3,727 - 1,947 - 1,343 - 0,976 - 0,804 - Z 3,727), stálý převod 4,333. Pohon předních nebo všech kol (pro 1.8 Di-D) s elektromagnetickou spojkou (volba 2WD, 4WD a 4WD Lock).

PODVOZEK - samonosná konstrukce s pomocnými rámy; všechna kola nezávisle zavěšena, vpředu příčná ramena a vzpěry McPherson, vzadu víceprvkové závěsy Multilink; odpružení vinutými pružinami a teleskopickými tlumiči, příčné zkrutné stabilizátory; kotoučové brzdy o průměru vpředu/vzadu 294/302 mm, vpředu s vnitřním chlazením; M-ASTC, ABS/EBD/EBA; hřebenové řízení s elektrickým posilovačem; pneumatiky 215/65 R 16 nebo 215/60 R 17.

ROZMĚRY A HMOTNOSTI - rozvor náprav 2670 mm, rozchod kol 1525/1525 mm; délka/šířka/výška 4295/1770/1615 mm; součinitel odporu vzduchu cx = 0,32; objem zavazadlového prostoru 416 (442 bez rezervy)/1193 l; objem palivové nádrže 63 (4WD: 60) l; pohotovostní hmotnost od 1450 (4WD: 1525)/1270 kg,  celková 2060/1870 kg; brzděný přívěs do 1400/1100 kg.

PROVOZNÍ VLASTNOSTI (údaje výrobce; v pořadí uvedených motorů) - největší rychlost 200/188/183 (1.8 DI-D 4WD: 198/185) km/h; zrychlení 0 - 100 km/h za 9,7/10,2/11,4 (10,0/10,6) s; spotřeba paliva EU město 7,0/6,7/7,7 (6,9/6,9) l/100 km, mimo město 4,9/4,8/5,0 (5,0/5,0) l/100 km a kombinace 5,7/5,5/6,0 (5,7/5,7) l/100 km; emise CO2 150/145/138 (150/150) g/km.

 


Fotogalerie k článku

Mitsubishi ASX 2010
Nejnovější články

TH AUTO číslo 3 právě vyšlo!

Třetí číslo devátého ročníku TH Auto 2024 právě vyšlo! Zavedli jsme vydávání internetového... čti více

TH AUTO číslo 2 právě vyšlo!

Druhé číslo devátého ročníku TH Auto 2024 právě vyšlo! Zavedli jsme vydávání internetového... čti více

TH AUTO číslo 1 právě vyšlo!

První číslo devátého ročníku TH Auto 2024právě vyšlo! Zavedli jsme vydávání internetového... čti více