RENAULT 120 LET – TOVÁRNÍ SBÍRKA

RENAULT 120 LET – TOVÁRNÍ SBÍRKA

Renault proslul podporou motoristického sportu od pohárových závodů po formuli 1

Renault v letošním roce slaví 120 let výroby automobilů. Měli jsme vzácnou příležitost prohlédnout si část tovární sbírky. Největší francouzská automobilka má obrovskou kolekci historických vozů, která čítá téměř osm stovek různých vozidel. Na počest 120. výročí nám jich ukázala přesně 120, z nichž téměř stovka byla vystavena v utajené hale závodu ve Flinsu, nemluvě o jiných v různém stádiu příprav v dílnách Renault Classic Workshop. Ve Flinsu od roku 1952 vzniklo přes osmnáct milionů vozů; závod nyní soustřeďuje i historické sbírky Renaultu, dříve rozmístěné v různých lokalitách.

Louis Renault v roce 1897 zakoupil tříkolku De Dion-Bouton a na jejím základě o rok později postavil první prototyp čtyřkolového vozíku s jednoválcem zmíněné značky, který použil i pro první sériový typ A, ovšem zvětšený ze 198 na 270 cm3, přičemž výkon se zvýšil na více než dvojnásobných 1,75 k (1,3 kW). Typ B už bylo vysoké dvoumístné kupé, stejně jako otevřený typ C poháněné motorem De Dion-Bouton 450 cm3. Renaultovy závody v Billancourtu koncem roku 1900 zaměstnávaly 110 lidí! Cesta vzhůru započala nejen navyšováním výroby, ale i přechodem na vlastní motory (od 1902 dvouválce a čtyřválce Renault), účastí ve velkých závodech a vstupem do kategorie velkých luxusních automobilů.

Zaměření na luxusní vozy přišlo po první světové válce, dvouválce zmizely z výrobního programu, v roce 1920 byl nejmenší čtyřválec 2120 cm3 pro typ GS (10 CV) a největší šestiválec 7540 cm3 pro typ HD (40 CV), o rok později následoval dokonce HF (40 CV) se šestiválcem 9120 cm3. Klientů však pro velké vozy nebylo mnoho, Citroën a Peugeot slavily úspěchy s lidovými typy, a tak se i Renault rozhodl pro demokratizaci automobilu. Na Pařížském autosalonu 1922 představil malý čtyřválec 950 cm3 s vlastní hmotností 860 kg a největší rychlostí 60 km/h. Nový typ KJ byl čtyřikrát levnější než velký HF, prodával se od 11 800 franků s otevřenou karoserií torpedo. Kromě osobních vozů se vyráběly také nákladní, autobusy a traktory.

Druhá světová válka měla pro rodinů Renaultů a jejich automobilku katastrofické důsledky. Podnik byl znárodněn, Louis Renault uvězněn za údajnou spolupráci s nepřítelem a na následky věznění zemřel. V lednu 1947 se rozběhla výroba slavného 4 CV, vyvíjeného ještě za války. Nový Renault 4 CV byl revolučním převratem, přechodem na motor vzadu. Přední pohon zase jako první dostala dodávková Estafette (1959), teprve po ní Renaulty 3 a 4 (1961). Poválečný rozvoj s opětovnou privatizací společnosti (francouzský stát si ponechal jen 20 %) znamenal upevnění pozice největší francouzské automobilky. Osud bratří Renaultů, zakladatelů značky, však je tragický. Louis přežil nejdéle (1877 - 1944), Marcel (1872 - 1903) zahynul u Couhé-Vérac (nedaleko Poitiers) v etapovém závodě automobilů Paříž-Madrid, a pak ho krátce v automobilce nahradil Fernand (1864 - 1909), který zemřel po nemoci v pouhých čtyřiačtyřiceti letech. Více o nesmírně bohaté historii i současnosti Renaultu najdete v internetovém časopise TH Auto 5/2018, který vychází na těchto webových stránkách.

TOM HYAN, Flins (F)

Foto Tom Hyan


Fotogalerie k článku

RENAULT 120 let_02
Nejnovější články

TH AUTO číslo 12 právě vyšlo!

Dvanácté číslo TH Auto 2018 uzavírá náš třetí ročník! Zavedli jsme vydávání internetového... čti více

002 MY LIFE FULL OF CARS: SETKÁNÍ SE SCHNITZEREM

Když jsem se poprvé setkal s panem Herbertem Schnitzerem, tak jsem zdaleka netušil, že si letos... čti více

FORMULE 1 a další závodníci (7)

Sedmá sada osmadvaceti fotografií s autogramy slavných závodníků pochází nejen z formule 1, ale... čti více