TANNISTESTEN 2013 - CAR OF THE YEAR 2014

TANNISTESTEN 2013 - CAR OF THE YEAR 2014

Zúčastněné typy automobilů na pláži v Tannisby

Oficiální seznam kandidátů na evropský Vůz roku 2014 může být ještě rozšířen, ale v dánském Tannisby se testovalo podle předběžného...

Největší nezávislé testy nových osobních automobilů slavily 35 let od uspořádání prvního ročníku, jehož další dějství se přesunula z dánského vnitrozemí až na severní cíp země v Tannisby. Tradiční týdenní testování se pořádalo opět o něco později (na přelomu září a října), protože nové uspořádání evropské ankety COTY (Car of the Year) vrcholí vyhlášením vítěze až na Ženevském autosalonu v březnu 2014. Tato změna přináší sice poněkud více publicity, nicméně k nevýhodám patří, že následuje v nové rozběhnuté sezoně, kdy na trh přicházejí další a další novinky...

Oblíbené Tannistesten jsou největším nezávislým srovnáním nových osobních automobilů, z nichž vybírá odborná porota 57 motoristických novinářů ze 22 zemí nejprve sedm finalistů, a pak volí evropský Car of the Year, tedy Vůz roku, nejlepší novinku předcházející sezony (nyní Vůz roku 2014, uvedený v sezoně 2013). Prestižní evropská soutěž Car of the Year letos dosáhla jubilejního 50. ročníku, dánské Tannistesten se konaly pošestatřicáté, ale pošesté, kdy jejich zakladatele Rogerse Sögaarda nahradil nový organizační tým, vedený finským novinářem Marttim Merilinnou.

Tannistesten se skládají z individuálních jízd na běžných komunikacích v severní části Dánska, tzv. losího testu (vyhýbacího manévru) na ploše letiště v Sindalu, rozhovorů s partnery ze zúčastněných automobilek a také středečního galavečera, vhodnou příležitostí k setkání nových i starých členů jury, novinářů, představitelů automobilového průmyslu i dalších hostů. Testy probíhají pod vedením severské skupiny šesti aktivních porotců COTY, jejímž členem je mj. Hakan Matson, prezident COTY 2014, ale také čestný člen poroty, paní Marianne Sternerová ze švédského časopisu Vi Bilägare, jednoho ze sedmi patronů ankety, která už dlouhá léta v Sindalu řídí většinu zkoušených automobilů. Výsledky těchto testů v originálním znění (v angličtině) přikládáme stejně jako předběžný seznam kandidátů. Popisy většiny nominovaných automobilů najdete v časopise Automobil Revue.

Volba finalistů COTY je od ročníku 2012 posunuta, takže sedm nejúspěšnějších bude oznámeno v polovině prosince 2013, přičemž evropský Vůz roku 2014 bude vyhlášen v pondělí 3. března v předvečer Ženevského autosalonu 2014.

 

TOM HYAN, člen poroty Car of the Year 2014, zastupující Českou republiku

 

VŮZ ROKU 2014

Předběžný seznam kandidátů

BMW i3 (electric), X5 a 4 Coupé/Cabrio; Citroën C4 Picasso, Ford Kuga, Hyundai i10, Infiniti Q50, Jaguar F-Type, Kia Carens, Lexus IS, Mazda 3, Maserati Ghibli, Mercedes-Benz třídy S a CLA, Mitsubishi Space Star, Nissan Note, Opel (Vauxhall) Cascada, Peugeot 308 a 2008, Porsche Cayman, Range Rover Sport, Renault Captur a ZOE, Seat León, Subaru Forester, Suzuki SX4 S-Cross, Škoda Octavia, Toyota Auris, Corolla a RAV4.

 

Výsledky ELK TEST SINDAL AIRPORT 2013

(výsledky losího testu na ploše letiště Sindal od severské skupiny členů COTY 2014 v originálním znění)

 

RENAULT ZOE

(pneumatiky) Michelin X green 185/65 R 15

Rolls but keeps the grip. At 65 ESP becomes active but does not affect the steering. At 69 km/h it understeers out of the track.

 

BMW i3

Bridgestone Eco Front: 155/70 R 19 Rear: 175/60 R 19

Very good behaviour. Steering is very quick and precise and the car feels safe. It passes the test up to 73 km/h without problems and we did not try in higher speed.

 

TESLA MODEL S

Goodyear Eagle RSA 245/45 R 19

At 67 km/h the car starts to oversteer but is easy to correct. Oversteering becomes worse in higher speeds. Firm suspension and practically no roll. At 76 km/h ESP interference is very hard and affects the steering. The car understeers out of track.

 

PEUGEOT 308

Michelin Energy 205/55 R 16

Neutral behaviour and very good grip. The limit is just below 70 km/h. In higher speed the car understeers but feels safe and agile.

 

MAZDA 3 (2.2D)

Dunlop SP Sport Max 215/45 R 18

Rolls rather much. Steering is a bit soft and the car starts to understeer below 70 km/h. Hard ESP in the last turn. Limit for passing the test without kicking cones is 70 km/h.

 

SEAT LEON

Pirelli P7 225/45 R 17

Very quick steering. The car starts to oversteer already in 66 km/h. ESP must work hard to keep it steady, but it passes the test up to 72 km/h.

 

ŠKODA OCTAVIA 2.0 TDI

Dunlop Sport Max 225/45 R 17

Steering is rather heavy (compared to Seat) and not so fast. At 72 km/h the driver has difficulties to turn the steering wheel fast enough. We slowed down and passed the test in 66 km/h, but with some oversteering.

 

TOYOTA AURIS

Dunlop SP Sport 225/45 R 17

Rolls violently and ESP works so hard that the steering ability is decreased. The rims almost hit the ground. The limit is 66 km/h, but with clear oversteering.

 

TOYOTA COROLLA

Michelin Energy 205/55 R 16

Similar behaviour as Auris, but feels more firm and safe and passes the test in higher speed: 69 km/h.

 

RENAULT CAPTUR

Michelin Primacy 205/55 R 17

Very strong ESP brakes so hard, that the car is difficult to handle. It almost stops already in the second turn. Limit is low: 63 km/h.

 

PEUGEOT 2008

Goodyear Efficient Grip 195/60 R 16

Problems with the grip, the car slides on the tyres. The little steering wheel is difficult to turn as much as needed when the car understeers. Limit is 66 km/h.

 

SUZUKI SX4 S-CROSS

Continental Conti Eco Contact 205/60 R 16

ESP starts to work already in the first turn and in the second turn the car almost stops. Enormous braking! We managed to pass the test in 64 km/h.

 

BMW 4 COUPÉ

Bridgestone Potenza 225/50 R 17

Very precise steering makes the car easy to correct when it starts to oversteer in 70 km/h. Strong ESP in the last turn. Test is passed in 73 km/h without any problems.

 

LEXUS IS 300h

Bridgestone Turanza 225/40 R 18

Some tendencies to understeer above 70 km/h. Steering is a bit slow and the car feels heavy in higher speed.

 

OPEL CASCADA

Bridgestone Potenza 245/45 R 19

It is heavy to turn the steering wheel and difficult to be fast enough to correct the car which starts to oversteer rather much at 68 km/h.

 

HYUNDAI i10

Conti Eco Contact 185/55 R 15

Heavy roll and slow steering with diffuse feeling. Difficult to turn the steering wheel fast enough to overcome the understeering. The limit is 66 km/h.

 

NISSAN NOTE

Dunlop 195/55 R 15

Rolls deeply and slides on the tyres. No feeling in the steering. Limit 61 km/h. Very much understeering.

 

MITSUBISHI SPACE STAR

Bridgestone Potenza 175/55 R 15

The suspension goes down to its limit. Car feels really unsafe, rolls and is difficult to handle. We stopped the test at 64 km/h when the car understeered out of the track.

 

CITROËN C4 PICASSO

Michelin Primacy 205/55 R 17

Very light steering. Car rolls much and ESP starts to work in the first turn already in 62 km/h. The limit is 65 km/h. Very frightening when the pre-safe system tigthens the belt which is not released.

 

KIA CARENS

Hankook Ventus Prime 225/45 R 17

Good steering but in higher speed it feels more heavy. The car rolls a little but stays in the line up to 64 km/h. In 67 km/h it understeers in the last turns. The behaviour is safe.

 

SUBARU FORESTER

Bridgestone Dueler HL400 225/55 R 18

Steering is slow with three steering wheel laps and suspension is soft which makes the car roll heavily. In 69 km/h it starts to oversteer and it feels like the car was close to go up on two wheels. Limit is 65 km/h with a lot of ESP interference.

 

FORD KUGA

Continental Premium Contact2 235/50 R 15

Runs safely through the test, suspension is firm, steering quick and it is easy to control the car. Comment after 67 km/h run is: Very good!

 

TOYOTA RAV4

Michelin Latitude 225/65 R 17

The suspension is soft and the car rolls heavily. Steering is unwieldy and the driver must use a lot of force to turn the steering wheel. Car slides on the tyres and the limit is 64 km/h.

 

RANGE ROVER SPORT

Pirelli Scorpion Verde all season 275/45 R 21

This big car is surprisingly easy and safe to handle and runs through the test with very little roll. When speed exceed 70 km/h it slides on the tyres and understeers out of the track.

 

MASERATI GHIBLI S Q4

Dunlop Sport Max 275/40 R 19

Very quick steering and precise behaviour. Slight oversteering in 71 km/h and it becomes worse. The limit is 72 km/h. In 74 km/h the car is faster than the driver.

 

MERCEDES-BENZ S-Klasse (Long wheelbase)

Michelin Pilot Sport 3 275/40 R 19

Runs like a sportscar without roll and with a very responsive steering. Totally stable. The limit is 71 km/h because the driver was not fast enough in higher speed.

 

JAGUAR F-Type

Pirelli P Zero Front: 255/35 R 20 Rear: 295/30 R 20

Car feels rather heavy and understeers. We managed 72 km/h after several attempts. The steering is a bit softer than the Porsche.

 

PORSCHE CAYMAN

Pirelli P Zero Front: 235/35 R 20 Rear: 265/35 R 20

Lives up to the reputation as a true sports car. Superb to handle and very well balanced. We drove the fastest ever: 78 km/h!

 

 

 

Foto Helena Hyanová, Tom Hyan a Tannistesten Organisation

 


Fotogalerie k článku

TANNISTESTEN 2013 – CAR OF THE YEAR 2014
Nejnovější články

TH AUTO číslo 3 právě vyšlo!

Třetí číslo devátého ročníku TH Auto 2024 právě vyšlo! Zavedli jsme vydávání internetového... čti více

TH AUTO číslo 2 právě vyšlo!

Druhé číslo devátého ročníku TH Auto 2024 právě vyšlo! Zavedli jsme vydávání internetového... čti více

TH AUTO číslo 1 právě vyšlo!

První číslo devátého ročníku TH Auto 2024právě vyšlo! Zavedli jsme vydávání internetového... čti více