Za volantem - OPEL AMPERA

Za volantem - OPEL AMPERA

Tom Hyan s vozem Opel Ampera

Opel Ampera je evropskou verzí elektromobilu Chevrolet Volt s prodlouženým dojezdem. Vyzkoušeli jsme Amperu jako první z České republiky...

Elektrifikace automobilů je nejdůležitějším úkolem, prohlásila Rita Forstová, vedoucí vývoje Adam Opel GmbH, a proto německý automobilový průmysl nesmí ztratit svou vedoucí úlohu v Evropě ani v tomto směru. Opel jako první německá automobilka uvede koncem roku 2011 na trh elektromobil Ampera s prodlouženým dojezdem, který je značkovou verzí Chevroletu Volt, jenž se představil v USA jako sériový vůz modelového roku 2011 a získal tam titul North American Car of the Year 2011. Z ekonomických důvodů probíhá výroba Voltu i Ampery v americké továrně General Motors Hamtramck Assembly Plant v Detroitu, přičemž akumulátory se montují v Brownstownu (rovněž v Michiganu). Volba koncepce s prodlouženým dojezdem, kdy si vůz na palubě veze malou elektrárnu (zážehový motor/generátor), odstraňuje problémy s kapacitou akumulátorů a dovoluje neomezené každodenní využití.

Vývoj automobilu Chevrolet Volt od uvedení studie na Detroitském autosalonu 2007 značně pokročil, změnil se vnější i vnitřní design, konstrukce byla upravena pro sériovou produkci a dostala také jiný zážehový motor (atmosférický čtyřválec místo tříválce Turbo). Odpočátku se na vývoji podíleli němečtí inženýři v čele s Dr. Frankem Weberem, vedoucím programu E-Flex/Voltec, který přesídlil do výzkumného a vývojového střediska General Motors ve Warrenu u Detroitu, ale samotný Opel zaměstnává 250 vývojových pracovníků v centru alternativních pohonů v německém Mainz-Kastelu (mj. připravují akumulátorovou verzi malého vozu Opel, jenž se bude vyrábět od roku 2012 v Eisenachu s klasickou pohonnou jednotkou, a vozy s vodíkovými palivovými články).

Po prvním usednutí za volant Ampery jsem nebyl ochuzen o zvuk zážehového motoru, jehož největší otáčky jsou 4800 ot/min, ale pracuje většinou v optimálním režimu 1500 až 3000 ot/min pro pohon generátoru elektrické energie. Můj portugalský kolega COTY totiž při své jízdě téměř vybil akumulátory, a tak bylo třeba dobíjet. Dlužno říci, že malý zážehový motor je dobře utlumen, přestože při potřebě většího jízdního výkonu příslušně zvýší otáčky. Vůz je poháněn zpravidla elektromotorem, i když se nedávno rozvířila polemika o tom, že propojením s planetovou převodovkou (jako u Toyoty Prius) přispívá také zážehový motor pohonu, takže je to vlastně hybrid, nikoli čistý elektromobil. Jedno je však jisté, koncepce s trakčním elektromotorem 111 kW, zážehovým motorem 1.4 DOHC 16V/63 kW (84 k) a generátorem 54 kW, navzajem propojenými trojicí spojek do planetové převodovky Voltec, zabraňuje uváznutí na cestě po vybití akumulátorů, což se vám u čistě elektrických vozidel lehko může stát. Výrobce uváděl průměrný dojezd 40 mil (64 km), ale nyní hovoří o 25 až 50 mílích podle stylu jízdy na jedno nabití akumulátorů Li-Ion, uložených v 1,68 m dlouhé schránce tvaru T (rozšířená část vzadu), která tvoří páteř podvozku, upraveného z globální podlahové plošiny GM Delta (mj. Chevrolet Cruze/Opel Astra). Pokud využijete domácí elektrárnu na palubě, zvětší se jízdní dosah na více než 500 km s pětatřicetilitrovou benzinovou nádrží. Životnost akumulátorů se odhaduje na deset let, výrobce poskytuje záruku na 8 let/100 000 mil (míle = 1,609 km) a pracuje společně s americkou pobočkou ABB Group (z Cary, NC) na dalším využití těchto zdrojů energie po použití ve voze. Prostřednictvím vysloužilých akumulátorů (po deseti letech pracují na 80 % kapacity) se počítá se statickým uchováváním elektrické energie v rodinných domech, které ji generují ze solárních panelů, či větrných elektráren.

Opel Ampera se řídí stejně jako běžný vůz nižší střední třídy, ale charakterem je to především elektromobil, nikoli hybridní vůz, u něhož hlavní roli stále hraje spalovací motor. Princip pohonu je obdobný jako u Priusu; ovšem u Voltu či Ampery učinkuje v hlavní roli větší ze dvou elektromotorů. Samozřejmě největší točivý moment přichází už při nulových otáčkách, takže rozjezd je opravdu působivý. Jízdní vlastnosti odpovídají běžnému sedanu, Ampera není sportovní vůz, ale ostřejší zacházení snese, akumulátorový blok je totiž umístěn v podlaze a poloha těžiště je nízko. Celková hmotnost vozu nebyla při uvedení na trh oznámena, na druhou stranu akumulátory mají jen necelé dva metráky, takže to není tak zlé. Interiér je vzhledem ke středovému tunelu (s akumulátory!) jen čtyřmístný, avšak jinak prostorný. Svědčí o tom uváděné rozměry, výška stropu nad sedáky vpředu/vzadu 960/914 mm, šířka ve výšce ramen 1435/1369 mm a délka prostoru pro sedícího cestujícího 1067/866 mm. Zavazadlový prostor v zádi dobře aerodynamicky tvarované karoserie (cx = 0,278) má velmi slušný objem 301 litrů.

Opel Ampera jezdí různými způsoby. Hlavní elektromotor 111 kW pohání vůz při cestování rychlostí do 64 km/h, či při zrychlování, kdy korunové kolo planetové převodovky stojí, převod se zvětší na 7,0:1 a točivý moment násobí. Při vyšší rychlosti spojka uvolní korunové kolo, druhá připojí elektromotor 54 kW a vůz pohánějí oba motory s menším převodem. Zážehový motor se rozběhne, jakmile stav akumulátoru klesne pod 30 %, menší elektromotor pracuje jako generátor a napájí hlavní elektromotor; vůz se promění na sériově uspořádaný hybrid (do 64 km/h). Jako kombinace paralelního a sériového hybridu ovšem pracuje ve čtvrtém případě, kdy zážehový motor roztáčí sice generátor, dodávající energii hlavnímu elektromotoru, ale část výkonu jde prostřednictvím planetového převodu také k hnacím kolům. Hlavní elektromotor může rovněž pracovat jako generátor, což se využívá při rekuperaci brzdné energie. Vše řídí vyspělá elektronika, při vývoji vozu byly podány dvě stovky patentů. Akumulátory Li-Ion lze dobíjet systémem Plug-In (do zásuvky) z běžné sítě, při napětí 240 V jen do čtyř hodin, při 120 V za deset až dvanáct hodin. I krátká jízda s Amperou, byť ve stadiu předsériového vozu, na nás udělala velký dojem. I tím, že se nám na displeji rychle nezkracovala hodnota dojezdu. Šlo však o vůz předsériový, takže jsme nefotografovali nedokončený interiér.

Automobilka Opel již začíná přijímat první objednávky, výroba vozů se rozběhla v USA a zájemci se mohou registrovat na www.opel-ampera.com pro veškeré informace; první dodávky Ampery jsou naplánovány na poslední čtvrtletí 2011. Doporučená cena vozu činí 42 900 eur, a to včetně akumulátorů; General Motors totiž neuvádí oddělené ceny za vůz a za leasing akumulátorů jako některá konkurence (ovšem i Amperu můžete mít na leasing).

 

TOM HYAN

Foto autor a Helena Hyanová

Interiér a detaily foto Opel/General Motors

OPEL AMPERA/CHEVROLET VOLT

TECHNICKÉ ÚDAJE

POHÁNĚCÍ SOUSTAVA - vpředu napříč uložená hybridní pohonná jednotka; a) zážehový kapalinou chlazený řadový čtyřválcový motor GM 1398 cm3 (vrtání x zdvih 73,4 x 82,6 mm); 10,5:1; 63 kW (84 k)/4800 ot/min; DOHC 4V s proměnným časováním všech ventilů; blok motoru litinový, hlava hliníková; elektronické vícebodové vstřikování paliva (benzin 95); zapalování s individuální cívkou pro každý válec; katalyzátor; náplň oleje 3,5 l včetně čističe; b) elektromotor/generátor elektrické energie 54 kW; vlastní chladicí okruh 7,3 l; c) trakční elektromotor, 111 kW (151 k), 368 N.m; d) planetová elektronicky řízená převodovka Voltec; náplň oleje 8,45 l; e) akumulátory Li-Ion, kapacita 16 kWh, blok tvaru T o hmotnosti 198 kg uložený pod podlahou mezi nápravami (288 článků, ochranný tepelný štít, kapalinové chlazení 7,0 l) a řídicí elektronika (kapalinové chlazení 2,9 l). Akumulátor 12 V. Pohon předních kol.

PODVOZEK - všechna kola nezávisle zavěšena, vpředu spodní příčná ramena a vzpěry McPherson, vzadu vlečená ramena spojená torzně poddajnou příčkou; pérování vinutými pružinami a teleskopickými tlumiči; vpředu příčný zkrutný stabilizátor; hřebenové řízení ZF s elektrickým posilovačem, 2,8 otáčky na plný rejd, převod 15,36:1; elektrohydraulická brzdová soustava, kotouče vpředu/vzadu o průměru 300/292 mm s vnitřním chlazením, jednopístové ocelové brzdové třmeny vpředu/vzadu o průměru 60/38 mm, rekuperace brzdné energie; ABS, TCS/ESP (StabiliTrak); elektrická parkovací brzda; kola 7J x 17 z hliníkové slitiny (hmotnost kola 8,1 kg); pneumatiky Goodyear FuelMax P215/55 R 17 s nízkým valivým odporem.

KAROSERIE - ocelová samonosná; čtyřmístný sedan (hatchback) se čtyřmi bočními dveřmi a vzhůru výklopnou zadní stěnou; součinitel odporu vzduchu cx = 0,287.

ROZMĚRY A HMOTNOSTI - rozvor náprav 2685 mm, rozchod kol 1556/1578 mm; d/š/v Volt 4498 (Ampera 4404)/1788/1430 mm; hmotnosti neuvedeny; objem zavazadlového prostoru 301 l; objem palivové nádrže 35,2 l.

PROVOZNÍ VLASTNOSTI (údaje výrobce) - největší rychlost 161 km/h; zrychlení 0 - 100 km/h za 9,0 s a 0 - 400 m za 17,0 s; dojezd 40 až 80 km na jedno nabití akumulátorů (cyklus MVEG), resp. kombinovaný přes 500 km; doba dobíjení 10 - 12 h při napětí 120V, resp. 4 h při 240 V; obrysový průměr otáčení 11,0 m.

 


Fotogalerie k článku

2011 Opel Ampera
Nejnovější články

TH AUTO číslo 6 právě vyšlo!

Šesté číslo TH Auto 2020 právě vyšlo, a je to už padesáté v celkovém pořadí! Zavedli jsme... čti více

FORMULE 1 a další závodníci (18)

Osmnáctá sada fotografií, některých se vzácnými autogramy (v tomto případě McLaren, Hulme a... čti více

TH AUTO číslo 5 právě vyšlo!

Páté číslo TH Auto 2020 právě vyšlo (a to čtyři roky poté, kdy jsem přestal být šéfredaktorem... čti více