24 h LE MANS 2016 – Drama posledního kola
20.6.2016 16:06
Někteří už přestali závod sledovat, když vítězství Toyoty bylo jasné! Krutý osud však zasáhl, v posledním kole se Toyota výrazně zpomalila a nakonec zastavila. Porsche bral první místo...
Závod 24 h Le Mans mě přitahuje od mládí, film se Steve McQueenem tento zájem ještě umocnil. Jakmile se tedy v roce 1990 otevřely hranice, tak jsem vyrazil. A letos jsem tam byl posedmadvacáté v nepřetržité řadě! Před koncem závodu jsem seděl v Audi Le Mans Hospitality, čekal na start Velké ceny Evropy F1 v Baku a na druhém monitoru sledoval dojezd největšího závodu, kterým 24 h Le Mans bezesporu stále je! Posádka Porsche 919 Hybrid s číslem 2 se už zjevně smířila s druhým místem za Toyotou číslo 5, s níž bojovala s rozdílem několika desítek sekund po celý závod; potvrdila to ostatně zastávka v depu v posledních patnácti minutách, kdy museli měnit pneumatiky. A pak se to stalo. Kazuki Nakajima ve vedoucím voze volal No Power! (ztráta výkonu), Toyota nejprve zpomalila a pak zcela zastavila za cílovou čárou. Kazuki ještě resetoval elektroniku, vůz se rozjel, ale Porsche číslo 2 minutovou ztrátu zrušil a posunul se do vedení. Toyota číslo 5 přišla i o druhé místo, protože poslední kolo nestihla do šesti minut, jak stanovují předpisy, ale potřebovala minut jedenáct (je to opatření proti taktice, kdy jezdci záměrně zpomalí a čekají na limit 24 h, aby nemuseli jet další téměř čtrnáctikilometrové kolo).
V dramatickém závodě 24 h Le Mans 2016, zahájeném za safety car v průtrži mračen, Audi Sport Team Joest přišel o šanci na vítězství vozu číslo 7 hned ve druhé hodině, kdy André Lotterer měnil turbodmychadlo. Druhý vůz číslo 8 doplatil na defekt předních brzdových kotoučů. Vzniklou ztrátu nešlo dohnat, ale přesto jezdci Audi vystoupili na pódium za třetí místo (číslo 8 posádky Di Grassi/Duval/Jarvis). Stalo se tak poosmnácté při osmnácti startech, z nichž třináct proměnili jezdci Audi na vítězství. Porsche vedly po startu jen krátce, záhy je na čele vystřídala nová Toyota TS 050 Hybrid, nejprve číslo 6, a pak 5. Týmu Toyota Gazoo Racing však nebylo vítězství souzeno, rozhodl defekt poháněcí soustavy v posledním kole.
Soupeři oficiálně ocenili ohromný výkon Toyoty, ale vítězem je jen ten, který dojede až do cíle. Neel Jani závod pro Porsche číslo 2 odstartoval z první pozice a na prvním místě jej také dokončil. Více podrobností najdete v internetovém časopise TH Auto 3/2016, jenž vyjde na těchto stránkách počátkem července.
TOM HYAN, Le Mans (F)
24 h LE MANS 2016
1/ Dumas/Jani/Lieb, 384 kol, Porsche 919 Hybrid
2/ Sarrazin/Conway/Kobayashi, 381, Toyota TS 050 Hybrid
3/ Di Grassi/Duval/Jarvis, 372, Audi R18
4/ Fässler/Lotterer/Tréluyer, 367, Audi R18
5/ Menezes/Lapierre/Richelmi, 357, Alpine A460 Nissan (1. LMP2)
------
18/ Bourdais/Hand/D. Müller, 340, Ford GT (vítěz GTE Pro)
26/ Sweedler/T. Bell/Segal, 331, Ferrari 458 Italia (vítěz GTE Am)
Foto Tom Hyan