BOHEMO GRAND PRIX – FORMULE 1 V BRNĚ

BOHEMO GRAND PRIX – FORMULE 1 V BRNĚ

Graham Wilcox (Lotus 87 ex-Nigel Mansell) vyjíždí z brněnského boxu

V souvislosti s nedávným oznámením o zrušení Velké ceny České republiky 2021 v závodech silničních motocyklů, a to v roce 90. výročí Masarykova okruhu a 55. výročí zařazení jubilejní Velké ceny Československa do světového šampionátu, jsem si vzpomněl na časy, kdy se v Brně jezdily i velké automobilové závody. Jistě, novou formuli 1 jsme tam od exhibice BRM H16 v roce 1967 nikdy nezažili, ale ME či MS cestovních vozů, sportovních prototypů i Gran Turismo jsme viděli. Proč zmizely z Brna velké automobilové závody?

Všechno bylo zjevně podřízeno zachování Grand Prix Česká republiky, z velkých automobilových závodů mizel z Brna jeden za druhým, vlastně ani se už moc nepamatuji, kdy se tam nějaký velký závod automobilů jel naposledy! Přinášíme vzpomínku na formuli 1, která se přece jen v Brně objevila před 25 lety, byť šlo o závody historických monopostů. Zásluhou československého emigranta, podnikatele a bývalého automobilového závodníka Jaroslava Juhana, usazeného od počátku šedesátých let ve Švýcarsku, se v roce 1995 jel první ročník Bohemo Grand Prix. Zvítězil Brit Sean Walker s vozem Lotus 87B před Martinem Strettonem (Tyrrell 005), Johnem Fenningem (Williams FW07), Mike Littlewoodem (Shadow DN5), Bobem Berridge (RAM 001) a dalšími; naši diváci tak poprvé zažili atmosféru Grand Prix, která jim byla (s výjimkou Hungaroringu) na dlouhá léta odepřena. Jezdci v Brně bojovali o body do poháru FIA Cup for Thoroughbred Grand Prix Cars. Kromě toho International Super Sports Cup (ISSC) přivedl na brněnský automotodrom také osmilitrová monstra CanAm. První závod vyhrál Charles Agg a druhý Richard Eyre, oba na vozech McLaren M8F Chevrolet V8.

Byl jsem jak na prvním, tak na dalších závodech, ale z Bohemo Grand Prix se bohužel žádná tradice také nestala. Přinášíme soubor fotografií z ročníku 1996, kdy se představilo 28 vozů F1 z let 1970 - 1984 v mistrovství FIA Thoroughbred, nemluvě o několika F1 ze šedesátých let v jiném závodě (více si můžete přečíst v časopise Automobil č.12/1996). Potěšila účast slavných osobností, Jackie Oliver ve funkci Grand Marshall nejen přihlížel závodu, ale na McLarenu M8F Charlese Agga zajel čestná kola a prohlédl si UOP Shadow Mk.3 americké rodiny Bennettů, s nímž startoval v CanAm 1972. Účast Bennettů, otce Buda a synů Kirta a Craiga, manažeroval náš starý známý Tom Šedivý, který po emigraci v USA založil úspěšného výrobce turniketů a začal závodit, aby se po roce 1990 objevil také na okruzích v Brně a Mostě (jeli jsme společně závod Nissan Sunny Cup 1993). V depu jsem potkal rovněž Françoise Mazeta, účastníka jedné Grand Prix F1 a mistrovství F2, který pak zajišťoval sponzoring pro Team Lotus.

V ročníku 1996 zvítězil Simon Hadfield, když zaskočil za Ermanna Ronchiho (majitele módní značky Erreuno) na Brabhamu BT49 Ford DFV ze sbírky Bernie Ecclestona. Druhý dojel John Fenning (Williams FW07 ex-Alan Jones), úspěšný britský jezdec F3, který se dostal za volant skutečné F1 až v závodech historických vozů. První závod ISSC vyhrál Chris Chiles (March 717) a druhý stejně jako o rok dříve Richard Eyre (McLaren M8F). Bohemo Grand Prix byla velká slavnost. Zůstaly jen vzpomínky.

TOM HYAN

Foto Tom Hyan


Fotogalerie k článku

Bohemo Grand Prix
Nejnovější články

TH AUTO číslo 12 právě vyšlo!

Dvanácté číslo devátého ročníkuTH Auto 2024právě vyšlo! Zavedli jsme vydávání internetového... čti více

TH AUTO číslo 11 právě vyšlo!

Jedenácté číslo devátého ročníkuTH Auto 2024právě vyšlo! Zavedli jsme vydávání internetového... čti více

TH AUTO číslo 10 právě vyšlo!

Desáté číslo devátého ročníkuTH Auto 2024právě vyšlo! Zavedli jsme vydávání internetového... čti více