CAR OF THE YEAR 2013 - VOLKSWAGEN GOLF

8.3.2013 11:08
Volkswagen vyhrál titul evropského Vozu roku v padesátileté historii teprve potřetí, s novým Golfem však zopakoval triumf Golfu z ročníku 1992...
Součet bodů, rozdělených mezi osm finalistů osmapadesáti porotci ze dvaadvaceti evropských zemí, vynesl titul Car of the Year 2013 (COTY) německé konstrukci Volkswagen Golf sedmé generace, na rozdíl od předchůdce postavené na zcela nové podvozkové architektuře. Převaha Golfu byla obrovská, na druhém místě klasifikovaná dvojčata Toyota GT86/Subaru BRZ vykázala zisk o 212 bodů nižší, ale nebyl to největší bodový rozdíl v historii ankety, stejný počet bodů totiž už v minulosti dělil Peugeot 405, Vůz roku 1988, od druhého Citroënu AX. Vzhledem k tomu, že bodové příděly byly nižší (do roku 1978 každý porotce rozděloval patnáct, pak pětadvacet bodů), nejsou ostatní výsledky přímo srovnatelné, ale určitou představu o převaze vítěze udává násobek, tedy kolikrát je počet bodů vítěze větší než počet bodů druhého v pořadí.
Podle tohoto kriteria získal Golf 2,05krát více bodů než dvojčata Toyota/Subaru, což je jistě vynikající výsledek, nikoli však rekordní. Překonávají jej hned tři výsledky ze šedesátých a sedmdesátých let, shodou okolností byl vždy vítězem některý z tehdy velmi vyspělých typů Fiat. V roce 1967 porazil Fiat 124, později proslulý i u nás v ruském provedení VAZ/Lada 1200, druhé BMW 1600 násobkem 2,086krát více bodů (144:69); rekordní hodnoty násobku 2,44 dosáhl o tři roky později Fiat 128, první s pohonem předních kol, před vozem sesterské značky Autobianchi A112 (235:96); a konečně Fiat 127 v roce 1972 skóroval poměrem 2,23 (239:107). Zmíněný Peugeot 405 v ročníku 1988 sice dosáhl 464 bodů, ale druhý Citroën AX jich měl 252, takže násobek vychází jen na 1,84. V jiných letech, zejména pozdějších, už nebyly rozdíly tak markantní. Postupně ubývalo špatných vozů, parametry se zlepšovaly, a dnes jsou rozdíly mezi výrobky světových automobilek už jen minimální...
Volkswagen Golf pasovalo na vítěze 45 z osmapadesáti porotců, body mu zkrátka přidělil každý. Ano, volil jsem Golfa. Z prostého důvodu, je nejvyspělejší ve všech směrech, možná trochu nudný, ale vycizelovaný do nejmenších podrobností, s nadčasovým designem logických linií (ostatně vedení designu u německé značky převzali Italové). Samotní představitelé konkurenčních výrobců po zkušební jízdě s Golfem sice neradi, ale sportovně přiznali, že mají ještě co dohánět. Podle mého názoru si Golf VII zaslouží evropský titul více, než nové Polo v ročníku 2010 (tehdy jsem volil technicky nápaditější Toyotu iQ, ale prohrála o deset bodů). Také letos patřilo druhé místo Toyotě, byť sportovnímu kupé GT86, postavenému ve spolupráci se Subaru (prodává se i jako Subaru BRZ). Šest porotců ji nominovalo na svoji první pozici, ocenění zaslouží odvaha vrátit se k relativně jednoduchému, lehkému a hlavně cenově dostupnému sportovnímu automobilu, který na trhu s drobnými výjimkami (Mazda MX-5) po odchodu britských výrobců chybí. Nová Toyota (Subaru) se tak může stát nástupcem sportovních vozů jako byly Austin-Healey Sprite, Triumph Spitfire, MGB 1800, Lotus Elan a dalších, které už patří historii...
K triumfu Golfu přispěla jistě i promyšlená konstrukční aktivita výrobce, který připravil nepřebernou řadu variant jak s odlišnými karoseriemi, tak s alternativními pohonnými jednotkami, jež nejsou pouze experimentálními prototypy, ale vozidly připravenými pro sériovou produkci. Při únorovém testování osmi finalistů na polygonu CERAM v Mortefontaine u Paříže jsme mnohé z nich viděli (i ty zatím tajné) a vyzkoušeli na silničním okruhu. Patří k nim Golf PHEV (Plug-In Hybrid Electric Vehicle), poháněný jednotlivě nebo společně zážehovým čtyřválcem 1.4 TFSI/110 kW (150 k) a trakčním elektromotorem 75 kW, jenž je zabudován do nové šestistupňové dvouspojkové převodovky DSG. Obě pohonné jednotky se navzájem doplňují, maximální točivý moment 330 N.m u elektromotoru je k dispozici od rozběhu do otáček 2000 min-1, zážehový motor nabízí 250 N.m v rozpětí 1750 až 4000 min-1. Modulární platforma MQB slouží i verzím s alternativním pohonem, v podlaze jsou zabudovány akumulátory Li-Ion s kapacitou 8,8 kWh. Čistě elektricky ujede vůz padesát kilometrů, zrychluje na sto za 7,6 sekundy a dosahuje 220 km/h (hybrid), resp. 130 km/h (elektromobil). Řidič má k dispozici tři jízdní programy, kromě ekonomického také sportovní; rozdíly jsou skutečně znát. Od roku 2014 se bude Golf PHEV prodávat.
Cena se podruhé v historii předávala na Ženevském autosalonu, kde ji z rukou Hakana Matsona, prezidenta jury COTY, odpoledne před prvním tiskovým dnem převzali Dr. Ulrich Hackenberg, šéf technického vývoje VW Group, a Walter de Silva, italský šéfdesigner VW Group.
TOM HYAN, člen jury CAR OF THE YEAR 2013
VŮZ ROKU 2013
body |
počet bodujícíchporotců z 58 celkem |
početprvníchmíst |
||
1. | Volkswagen Golf |
414 |
58 |
45 |
2. | Toyota GT86/Subaru BRZ | 202 | 53 | 6 |
3. | Volvo V40 | 189 | 56 | 1 |
4. | Ford B-Max | 148 | 53 | 2 |
5. | Mercedes-Benz A-Klasse |
138 | 49 | 0 |
6. | Renault Clio | 128 | 51 | 2 |
7. | Peugeot 208 | 120 | 51 | 2 |
8. | Hyundai i30 | 111 | 48 | 0 |
Foto Tom Hyan a Helena Hyanová