IAA 2016 NUTZFAHRZEUGE HANNOVER

IAA 2016 NUTZFAHRZEUGE HANNOVER

Mercedes-Benz Vision Van má na střeše drony, které dopravují vzduchem drobné zásilky koncovým uživatelům

Svět nákladních vozů a autobusů každé dva roky obdivujeme v Hannoveru, kde se koná jejich největší evropská přehlídka IAA, jež se pravidelně střídá s autosalonem osobních vozů ve Frankfurtu, který nás čeká v příštím roce. Teď se však podívejme, jaké to bylo v Hannoveru.

V letošním roce vyhlásili pořadatelé vcelku obecné motto Ideen sind unser Antrieb (Nápady nás pohánějí), které přijalo na dva tisíce vystavovatelů z více než padesáti zemí. Potěšilo nás, že mezi nimi byly firmy Tatra Trucks a SOR Libchavy, finální výrobci vozidel a hlavně společnosti, jež zůstaly v českých rukou. Velmi se nám líbilo stanovisko Jaroslava Strnada, zakladatele a majitele holdingu Czechoslovak Group (CSG), který vyhlásil Tatru žádným Číňanům neprodám, a to nedlouho poté, kdy čínští komunisté získali Žďárské strojírny a slévárny. Před čtyřmi lety vystavovala v Hannoveru také letňanská Avia, ještě jako součást indické Ashok Leyland, která ji následující rok zavřela. Jaroslav Strnad nyní značku koupil, přestěhoval do Přelouče a chce obnovit výrobu. Nová Avia se tak začlení do průmyslového holdingu CSG, jenž pokračuje v tradici českého strojírenství a je rovněž vlastníkem Tatra Trucks.

Globální produkce užitkových automobilů ovšem probíhá v mnohem větším měřítku. Tradičně měl německý koncern Daimler (Mercedes-Benz) více než jednu celou výstavní halu, ale i výstavku vozidel pro mimoevropské trhy v jejím foyeru a samozřejmě další vozidla na volných plochách, u partnerů i výrobců nástaveb a návěsů. Celosvětová produkce Daimleru činí přes půl milionu nákladních vozů a téměř třicet tisíc autobusů ročně, a to přesto, že při nedávné racionalizaci byly některé značky zrušeny (Sterling, Orion). Dnešní portfolio se skládá především ze značek Mercedes-Benz, BharatBenz (Indie), Freightliner (USA), Western Star (USA), Fuso (ex-Mitsubishi Fuso, Japonsko), Thomas Built Buses (USA) a Setra (Německo, autobusy), ale i ze spolupráce s dalšími (ruský Kamaz, čínský Auman). V předvečer autosalonu představil Daimler elektrická vozidla pro budoucnost městské přepravy, futuristický autobus a další projekty autonomní jízdy, konektivity, alternativních pohonů a jiné.

Produkce těžkých užitkových vozidel pro dálniční dopravu prochází další koncentrací, lze jen říci, že v Evropě existuje pět výrobců se sedmi značkami. Jsou to Daimler/Mercedes-Benz, IVECO (ex-Fiat/Magirus-Deutz), Volvo/Renault Trucks, MAN/Scania (nově Volkswagen Truck & Bus) a nizozemský DAF (z amerického holdingu PACCAR). Pouze čtyři z nich nadále zajišťují produkci autobusů (Mercedes-Benz/Setra, MAN/Neoplan/Scania, Volvo a IVECO), výroba autobusů DAF a Renault již patří historii. Britský průmysl nákladních vozů, kdysi neobyčejně rozsáhlý (připomeňme Leyland a Bedford), vlastně už neexistuje.

Přinášíme alespoň snímky některých ze stovek vystavených vozidel, podrobnější reportáž včetně veškerých dostupných technických údajů najdete v internetovém časopise TH Auto číslo 7/2016, který vyjde na tomto webu počátkem listopadu.

TOM HYAN, Hannover (D)

Foto Tom Hyan


Fotogalerie k článku

HANNOVER AUTOSHOW 2016
Nejnovější články

TH AUTO číslo 1 právě vyšlo!

První číslo jubilejního desátého ročníku TH Auto 2025právě vyšlo! Zavedli jsme vydávání... čti více

TH AUTO číslo 12 právě vyšlo!

Dvanácté číslo devátého ročníkuTH Auto 2024právě vyšlo! Zavedli jsme vydávání internetového... čti více

TH AUTO číslo 11 právě vyšlo!

Jedenácté číslo devátého ročníkuTH Auto 2024právě vyšlo! Zavedli jsme vydávání internetového... čti více