FORD FOCUS 2022 - MY LIFE FULL OF CARS (001)
12.12.2022 15:03
Ford Focus mám rád od okamžiku, kdy jsem se svezl ve voze první generace. Stalo se tak ve francouzském Deauville, když nový Focus v roce 1998 vstoupil na trh jako náhrada Escortu. Nové jméno znamenalo zcela nový automobil. Poslední Focus jsem zatím vyzkoušel letos v prosinci.
Čtvrtá generace Focusu přišla na evropský trh v červnu 2018 coby pětidveřový hatchback nebo kombi, ale stejně jako Fiesta už bez zážehových čtyřválců. Etalonem jízdních vlastností byl už první Focus v roce 1998, evropský Car of the Year 1999 a americký North American Car of the Year 2000, jediný klasický automobil světa, kterému se podařilo získat toto prestižní ocenění v Evropě i v Americe. Všechny další generace Focusu v tomto trendu pokračují, prodej čtvrté byl zahájen v červnu 2018. Navíc každá ze čtyř generací Focusu dobyla titul Auto roku v České republice, což je také nepřekonaný výsledek.
Nové Focusy IV poháněly výhradně motory přeplňované, základem je zážehový EcoBoost 1.0 ve dvou variantách 74 a 92 kW (tedy 100 a 125 k), který byl vždy ze všech tříválců nejlepší, o čemž svědčí tři absolutní tituly prestižní anketyInternational Engine ofthe Year(a šestinásobné vítězství ve třídě do 1,0 litru). Po modernizaci byla větší verze EcoBoost 1.5 nahrazena variantou 1.0 Mild-Hybrid s výkonem 92 a 114 kW (125 a 150 k), zatímco nabídku dále doplňují vznětové motory EcoBlue 1.5 (v ČR s výkonem 85 kW/115 k). Novou strategii atraktivních modelů Active se zvýšeným podvozkem a doplňky ve stylu SUV, resp. terénních vozů, uvedl Ford v Evropě na malé Fiestě (2018), kterou záhy následoval Focus Active, a to jak v provedení hatchback, tak kombi.
„Je to úspěšná historie delší dvaceti let, Focus vždy vynikal atraktivním designem a prvotřídními jízdními vlastnostmi," prohlásil Roelant de Waard, generální ředitel Ford of Europe pro osobní vozy, s nímž jsem měl tu čest sdílet testovací Fordy na dřívějších dynamických prezentacích. Nyní jsem vyzkoušel Focus Kombi Active po faceliftu a modernizaci, která zahrnuje posílenou konektivitu SYNC4 s největším displejem v tomto segmentu (úhlopříčka 13,2 palce), aktualizace online a světlomety Dynamic Pixel LED. Ve výkonnější verzi 114 kW (155 k) se systémem Mild-Hybrid Belt-ISG 11,5 kW (48 Voltů) vykazuje vůz značně lepší dynamiku, přičemž jízdní vlastnosti jsou nadále příkladné. Zavazadlový prostor kombi o objemu až 1653 litrů překonává uspořádáním i velikostí mnohé SUV.
Více o testu Ford Focus Kombi 1.0 mHEV najdete v příštím čísleTH Auto1/2023.
Foto Tom Hyan a TH Motormedia