Za volantem - FERRARI 488 GTB

Za volantem - FERRARI 488 GTB

Nejprve jsme novinku Ferrari 488 GTB prověřili na zkušebním okruhu ve Fioranu...

Ferrari přechází na přeplňované motory; první svezení však ukázalo, že charakter plnokrevníků z Maranella se nijak dramaticky nemění...

Vskutku obdivuhodné, jak lze ještě vylepšovat to, co vždy platilo za nejlepší! Koncepce s osmiválcovým motorem uprostřed, od roku 1989 opět v podélném uspořádání, prochází průběžným šlechtěním, jehož vrcholem je nový typ 488 GTB, jenž se vrací ke klasickému označování typů Ferrari, neboť číslo 488 vyjadřuje objem jednoho válce a zkratka GTB značí Gran Turismo Berlinetta. Požadavky na snižování emisí vedly k návratu přeplňovaných motorů, po Ferrari California T (debut 2014) je tedy 488 GTB druhým sériovým modelem bi-turbo dnešní nabídky.

Ferrari 488 GTB je dalším vývojovým stupněm osmiválců s motorem uprostřed, jako nástupce 458 Italia nabízí opět větší sílu, ale zároveň kultivovanější jízdní vlastnosti (totéž jsme psali při přestupu ze 430 Scuderia do 458 Italia), a to s řadou vyspělých řešení, jež pomáhají i méně zkušeným využívat možností automobilu. Ano, je to svatá pravda, přibývá klientů, kteří sice mají peníze, ale horší řidičské schopnosti. Jim Ferrari vychází vstříc, podle oficiálního sdělení totiž výjimečný motor a sofistikovaná aerodynamika spolu s vytříbenou kontrolou dynamiky radikálně zlepšují tradičně výjimečně ostré reakce silničních vozů Ferrari na téměř okruhové zvyklosti. Obdivuhodná je také účinnost brzd, odvozených z LaFerrari; zcela potlačená prodleva dvojice turbodmychadel a vůbec vynikající jízdní vlastnosti. Jedno kolo ve Fioranu projede vůz s profesionálním řidičem za 1:23,0 min, tedy o půl sekundy rychleji než 458 Speciale.

Na multifunčním volantu, který tradičně nese i spínače ukazatelů směru, stíračů, světlometů, tuhosti tlumičů a tlačítko spouštěče, je samozřejmě otočný ovladač manettino pro volbu režimu jízdy Wet (za mokra), Sport, Race, CT Off (vypnutí kontroly trakce) a ESC Off (vypnutí stabilizace). Snad jen s výjimkou posledního každý běžný řidič zvládne jízdu ve všech režimech, i při CT Off si může zasportovat, aniž by ohrozil své zdraví. Vyvážená koncepce s aktivní aerodynamikou a přiměřeným přítlakem podle rychlosti dovoluje snadné driftování, na suchém okruhu naprosto bez problémů. Raffaele de Simone, rekordman z Nürburgringu (v dubnu 2010 zajel 6:58,16 min na Ferrari 599 XX), naznačil možnosti vozu; pak jsme už ve Fioranu jezdili sami, poprvé ovšem s monitoringem Med-Ex (Medicine and Exercise), nového partnera Ferrari S.p.A., sledujícím parametry řidiče v porovnání s Raffaelem. Byl zjištěn vyšší podíl emocí než u profesionála, ale biometrická data na srovnatelné úrovni.

Na okruhu jsme jezdili dopoledne, takže odpolední dvě stovky kilometrů byly příjemnou projížďkou, nikoli lámáním rekordů, což ostatně přitvrzené radarové kontroly v Itálii umožňují stále méně, a řídit Ferrari už dávno není pro policii polehčující okolností. Krédem konceptu V8 Sports Car from Ferrari je maximální, ale zvládnutelný výkon pro unikátní řidičské zážitky, k jehož jednotlivým oblastem patří akcelerace, odezva motoru, maximální kontrola jízdy a nezaměnitelný zvuk. Osmiválec 3,9 litru vychází z bloku rodiny 458 Italia, ale je to jiný motor než v Californii T, naladěný na výkon 492 kW (670 k) a variabilní vrchol mnohem vyššího průběhu točivého momentu podle převodového stupně (maximum 760 N.m již při 3000 ot/min pouze na sedmičku). Měrný výkon dosahuje 172 k/l proti 127 k/l u Italie, která má větší objem válců (4497 proti 3902 ccm). Úpravy zahrnují jiný design lehčích pístů, nový systém mazání se suchou klikovou skříní, vyšší tepelné a mechanické zatížení, jiné hlavy válců a vyladěné sání, chladiče blízko turbodmychadlům a inovativní konstrukci turbodmychadel (titan, valivá ložiska, polymerická těsnění). Lopatková kola turbodmychadel TwinScroll z letecké slitiny Ti-Al (titan/hliník) snižují moment setrvačnosti o 50 %, spolu s uložením hřídele na kuličkových ložiskách (o 30 % menší vnitřní tření) zkracují reakční dobu o 60 % (proti MonoScroll) a mají větší tepelnou odolnost. Reakční doba motoru na sešlápnutí pedálu plynu je 0,8 sekundy (při 2000 ot/min na třetí rychlostní stupeň). Konstruktéři také pečlivým odladěním motoru zachovali typický zvuk stroje (navzdory turbodmychadlům).

Dvouspojková sedmistupňová převodovka má pevné páčky pod volantem (neotáčejí se s volantem) a tři tlačítka na jednoduché středové konzole (zpátečka, samočinný režim a Launch Control). Celý systém trakce spolupracuje, Variable Torque Management řídí maximum točivého momentu pro každý stupeň individuálně, čímž zlepšuje ovládání vozu; inovovaná funkce SSC2 (Side Slip Control) je přesnější a méně agresivní, dovoluje vybočení zádě, ale zároveň zvýšení podélné akcelerace ze zatáčky o 12 % (v režimech Race a CT Off). Kromě integrace s kontrolou prokluzu F1-Trac a elektronickým diferenciálem E-Diff3 nyní rovněž ovládá aktivní magnetorheologické tlumiče (SCM). Na jízdních výkonech se podílí vyspělá aerodynamika, zvyšující přítlak při snížení čelního odporu. Novinkou je integrální tzv. blown spoiler, vytvářející přítlak společně s dalšími aerodynamickými prvky (svou funkci v tom má i klika dveří, jak potvrdil šéfdesigner Flavio Manzoni, který byl naším společníkem při nedělní večeři v dočasně opuštěné továrně v Maranellu).

Na závěr uvádíme několik údajů, které nejsou v oficiální tiskové zprávě. Při rychlosti 200 km/h je vertikální přítlak 125/137/205 kg (v Newtonech tedy 9,81krát více) u vozů F430/458 Italia/488 GTB; čas pro dosažení limitu otáček na čtvrtý stupeň 12,0/8,4/6,4 sekundy (ve stejném pořadí vozů), reakční doba vozu (řazení) 0,073/0,068/0,060 sekundy, emise CO2 v kombinaci EU 345/275/260 g/km (měrné emise 0,70/0,48/0,39 g/km/k) a nový vůz dosahuje podélného zrychlení 0,5 g za 0,9 sekundy na třetí převodový stupeň. Přístrojová deska je nová, byť principiálně vychází ze 458 Italia, na levém obdélníkovém displeji přibyly údaje Turbo, na pravém zůstává především navigace; informován může být i spolujezdec (na vlastním displeji jako u Ferrari FF).

 

TOM HYAN, Maranello/Fiorano (I)

Foto Ferrari a Tom Hyan

FERRARI 488 GTB

POHÁNĚCÍ SOUSTAVA - kapalinou chlazený zážehový vidlicový osmiválec, přeplňovaný dvěma turbodmychadly, uložený podélně vzadu; 3902 ccm (vrtání x zdvih 86,5 x 83 mm); 492 kW (670 k)/8000 ot/min a max. 760 N.m/3000 ot/min; hliníkový blok a hlavy válců; variabilní rozvod DOHC 4V (řetězy); elektronické přímé vstřikování; Stop/Start; mazání se suchou klikovou skříní; dvouspojková sedmistupňová převodovka F1-DCT, uložená vzadu v bloku s rozvodovkou; pohon zadních kol s diferenciálem E-Diff3.

PODVOZEK - prostorový rám vcelku s karoserií z hliníkových slitin; nezávislé zavěšení všech kol na dvojitých příčných ramenech, pérování vinutými pružinami a soustřednými tlumiči SCM3, keramicko-kompozitové uhlíkové kotoučové brzdy průměru 399/361 mm s vnitřním chlazením, ABS High-Performance/Ferrari Pre-Fill; hřebenové řízení s posilovačem; pneumatiky vpředu 245/35 ZR 20 a vzadu 305/30 ZR 20.

ROZMĚRY A HMOTNOSTI - rozvor náprav 2650 mm, rozchod kol 1679/1647 mm; d/š/v 4568/1952/1213 mm; suchá/pohotovostní hmotnost 1370/1475 kg; objem zavazadlového prostoru 230 l; objem palivové nádrže 78 l.

PROVOZNÍ VLASTNOSTI (údaje výrobce) - největší rychlost přes 330 km/h; zrychlení 0 - 100/200 km/h za 3,0/8,3 s; spotřeba paliva EU 11,4 l/100 km; emise CO2 260 g/km.

 


Fotogalerie k článku

FERRARI 488 GTB - za volantem
Nejnovější články

TH AUTO číslo 2 právě vyšlo!

Druhé číslo jubilejního desátého ročníku TH Auto 2025právě vyšlo! Zavedli jsme vydávání... čti více

TH AUTO číslo 1 právě vyšlo!

První číslo jubilejního desátého ročníku TH Auto 2025právě vyšlo! Zavedli jsme vydávání... čti více

TH AUTO číslo 12 právě vyšlo!

Dvanácté číslo devátého ročníkuTH Auto 2024právě vyšlo! Zavedli jsme vydávání internetového... čti více